Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror mer att man valt att behålla gen4 i XC90 för att det är volvos enda riktiga SUV, vilken kräver så bra awd som möjigt.

Även om mycket i xc90 är gammalt så hade det nog varit en smal sak att byta till gen5 om man velat.

/Martin
Tror snarare att det är för att XC90 är gammal och att man inte längre vill satsa pengar i att förnya den.

Vet inte om man kan kalla den för "mer SUV" än exvis XC70 bara för att den är större.
MartinS skrev:Jag tror mer att man valt att behålla gen4 i XC90 för att det är volvos enda riktiga SUV, vilken kräver så bra awd som möjigt.

Även om mycket i xc90 är gammalt så hade det nog varit en smal sak att byta till gen5 om man velat.

/Martin
det tror jag inte, då hade det varit bättre att xc70 fick behålla gen4. det är nog fler köpare som behöver awd på den än på en xc90. säg att man ska ut i skogen så skulle jag klart välja en xc70 för den blir betydligt mycket smidigare än xc90
Veldig vanskelig dette, skal /skal ikke skrive kontrakt onsdag. Haldex 5 er jo på volvo xc 60 og xc 70. Vw skal jo også ta i bruk dette. Kan/ tør jeg stole på at så store seriøse merker ikke kommer med teknikk som er klart dårligere enn haldex 4? Haldex er verdens største på awd. Kan man stole på at de ikke kommer med dårligere awd? Eller det slik at volvo og vw kan velge mellom de forskjellige haldex og at hvis det blir mye klager så tar de tilbake haldex 4 etter et år, og vi som har kjøpt med haldex 5 sittermed en ukurant awd? Eller det slik at en ny versjon skaper kritikk og misnøye og at det ender med at det rr bra, etter noe tid?
torkild skrev:Veldig vanskelig dette, skal /skal ikke skrive kontrakt onsdag. Haldex 5 er jo på volvo xc 60 og xc 70. Vw skal jo også ta i bruk dette. Kan/ tør jeg stole på at så store seriøse merker ikke kommer med teknikk som er klart dårligere enn haldex 4? Haldex er verdens største på awd. Kan man stole på at de ikke kommer med dårligere awd? Eller det slik at volvo og vw kan velge mellom de forskjellige haldex og at hvis det blir mye klager så tar de tilbake haldex 4 etter et år, og vi som har kjøpt med haldex 5 sitter med en ukurant awd? Eller det er slik at en ny versjon skaper kritikk og misnøye og at det ender med at det er bra, etter noe tid?
Dette bør jo være gjennomtestet?
VolvoB20 skrev:Om, Volvo AWD-bilar med Haldex Gen 5 blir en "förlorad" generation med lägre andrahandsvärde på begagnatmarknaden pga så mycket sämre funktion beror nog på hur många som köper en XC för att man verkligen behöver AWD, eller om man köper XC för att det ser fint ut på garageuppfarten i fina villaområdet.
Nu blir jag lite sur för jag tycker att du är nedvärderande. Jag köpte en AWD för att jag vill ha lite bättre framkomlighet på vintern och för att AWD då ger en extra dimension till bilkörandet. Bara för att man inte drar runt på en massa tunga släp på dåliga grusvägar så innebär det inte att man köper en CrossCountry för att stesa med den. För så stesiga är de inte.
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:Om, Volvo AWD-bilar med Haldex Gen 5 blir en "förlorad" generation med lägre andrahandsvärde på begagnatmarknaden pga så mycket sämre funktion beror nog på hur många som köper en XC för att man verkligen behöver AWD, eller om man köper XC för att det ser fint ut på garageuppfarten i fina villaområdet.
Nu blir jag lite sur för jag tycker att du är nedvärderande. Jag köpte en AWD för att jag vill ha lite bättre framkomlighet på vintern och för att AWD då ger en extra dimension till bilkörandet. Bara för att man inte drar runt på en massa tunga släp på dåliga grusvägar så innebär det inte att man köper en CrossCountry för att stesa med den. För så stesiga är de inte.
Poenget med awd er at jeg drar campingvogn, og til vinterbruk. Ønsker det " lille" ekstra som gjør at man kommer frem dit man vil.
llesrof skrev:
Det är inte jag som nedvärderar bilköparna av AWD. Det är ju Volvocars som gör det med sin kundkrets när man tycker att man kan stoppa i något mycket billigare och sämre, och till på köpet inte ens informerar de som frågar specifikt om detta. Man hoppas väl att de som bara kör asfalt i fina villaområdet inte ska märka något.

Jag tror dock att alla kommer märka förändringen när vinterhalkan slår till och AWDn är seg.
Det finns nog lkia många som tycker att XC70 (Allroad, Scout etc.) är mindre snygga än ursprungsmodellen. Initierade förstår att en bil som är sänkt och har stora hjul eller är höjd med extra plast är dyrare men jag tror inte att allmänheten riktigt uppfattar det. Visst är många bilköpare fåfänga och särskilt de som köper lite coola bilar. Men XC70 i sin tredje generation är inte en bil man köper för att stila med på samma sätt som en XC60, Audi Q5 eller 335iM... det är ju bara att kolla på hjulen. Max en av 100 XC70 gen 2 (00-07) har större hjul än original 16". För X5 och Q7 ser det annorlunda ut.../PH
Fasiken, jag vet inte hur jag ska göra, Ska jag åka till Volvo och ladda ur den här mjukvaran som försöker skapa "Instant Tracktion" trots att nya systemet igentligen inte klarar av det.

Det driver ju förvisso lite bättre men det vibrerar, skakar, dånar och knakar i hela bilen så jag tror att den snart ska falla i bitar.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 130
S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Vad sjutton heter tvärbalken som sitter strax[…]

Det är inte så att du har blinkers som […]

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]