Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eligirly
Jag kan noll om bilar men fick veta i förra veckan (av en kompis som kollade under huven) att min topplockpackning läcker olja... detta problem har alltså varit ända sen i våras och jag har långkört bilen hur mycket som helst nu i sommar. Ibland har jag känt det luktat bränt men inte fattat varifrån. Det verkar oxå som det är nåt fel med termostatern i motorn för bilen går väldigt ojämt men går jämnare och bättre när den blivit uppvärmd eller man varit ute och långkört den.
Oljan (som nog inte är bytt på minst 5 år) är inte det minsta svart utan snarare lite ljus.. kan det bero på att det kommit in vatten där?
Jag har bara fyllt på olja en endaste gång sedan det började lukta bränt och det var inte så mycket alls så det har inte läckt ut såå mycket olja än på motorn.
Nu till min fråga... hur illa är det... är motorn helt kvaddad pga att olja läckt in... vågar jag köra det minsta lilla med bilen innan jag (om det går) lagar den? Och hur dyrt kommer det att bli isåfall?
Tacksam för svar... (det är en volvo 360)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Skrota bilen och köp en annat, betydligt billigare än att laga.
Då menar jag seriös lagning dvs sotningssats, vevhusventilation, riktplaning av topplock kvalitetsolja m,m
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du inte har bytt olja på 5 år och den är ljus innebär nog att motorn inte är i så bra skick. Jag vet inte men det kan bli kostsamt att fixa. Är bilen fin i övrigt? Om den är allmänt sunkig kan det ju vara lika bra att du gör dig av med den och köper något annat.

Mvh GK
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]