Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
apersson850 skrev:Det står på skärmen. 13 km med 50 km/h i snitt.

Aha, 13km då kan jag förstå förbrukningen, det missade jag totalt, tänkte väl att det inte kunde vara möjligt.
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Droopy skrev:
Tzzzzzz skrev:Jag har en S60 D3 med manuell låda. Nu rullar den på 19" men på vinterdäck 17" kommer den ner en bra bit till.

den där förbrukningen måste ju vara under en extrem kort tur, kan ju inte finnas på världskartan att den D3 drar så lite i snitt över tid el?

0,81 snittade S40in på 14dagars körning för mig nyss, blandad körning, D3 mY12

Den snålaste bil jag någonsin ägt var Kian, snittade 0,66 på 11mån. blandad körning, 1,6 diesel.
Det var mellan Kristianstad och Åhus.
Jag snittar i blandad körning 0.58 med 19" och då kör vi rätt mycket korta sträckor i Åhus.
Med 17" så ligger jag under 0.5
Användarvisningsbild
av apersson850
Den sträckan är ju inte direkt alpin... Kanske någon decimeter högre vid Horna fure? :)

Jag körde drygt en mil med min XC70 D5 AWD Automat idag, och tänkte på att nollställa för att jämföra med just din körning. Knappt 80 km/h i snittfart. Krokigare och mer kuperat än väg 118. Färddatorn indikerade 0,53 l/mil.
av Droopy
apersson850 skrev:Den sträckan är ju inte direkt alpin... Kanske någon decimeter högre vid Horna fure? :)

Jag körde drygt en mil med min XC70 D5 AWD Automat idag, och tänkte på att nollställa för att jämföra med just din körning. Knappt 80 km/h i snittfart. Krokigare och mer kuperat än väg 118. Färddatorn indikerade 0,53 l/mil.
Jo, snittförbrukning får man ta över ett år, då har man fått med alla väderlekar och förmodligen sitt vanligaste körsätt/stil.

kian är den mest bränslesnåla bil jag ägt, 0,66.
V70N 2,4T -02 1,1
850 -94 SE 1,0
740 -91 SE 0.92
164 -69 1,5
142 -73 GLE 1,2
240 -79 GLE 1,2

Snittförbrukningen är mätt över minst 1år på samtliga, då får man en rättvis förbrukning, tycker jag.

Att nolla en färddator och köra 5mil säger ju egentligen ingenting, se förbrukningen över ett år, då har man något att kalkylera på.
av Droopy
Tzzzzzz skrev:
Droopy skrev:
Tzzzzzz skrev:Jag har en S60 D3 med manuell låda. Nu rullar den på 19" men på vinterdäck 17" kommer den ner en bra bit till.

den där förbrukningen måste ju vara under en extrem kort tur, kan ju inte finnas på världskartan att den D3 drar så lite i snitt över tid el?

0,81 snittade S40in på 14dagars körning för mig nyss, blandad körning, D3 mY12

Den snålaste bil jag någonsin ägt var Kian, snittade 0,66 på 11mån. blandad körning, 1,6 diesel.
Det var mellan Kristianstad och Åhus.
Jag snittar i blandad körning 0.58 med 19" och då kör vi rätt mycket korta sträckor i Åhus.
Med 17" så ligger jag under 0.5

Det är bara att grattulera för den förbrukningen, om den ligger där på ett års körning, det är rätt unikt, tror jag.
av Droopy
Rekordet är 80mil med Kian i ett svep, nattetid och nära noll trafik, farthållaren intryckt på 118kmph, 0,53 mätt vid pump.
Men det säger egentligen ingenting då min snittförbrukning på ett år var 0,66 enligt färddatorn, vilket i verkilgheten ger ca 0,70och jag tycker att det är den förbrukningen man får räkna på, över tid alltså.'

Bilen har ju slurpat i sig det på ett år, att jag sedan kunde köra 1mil med en förbrukningen på 0,47 hjälper ju inte mycket.

Sedan kan man ju fråga sig om förbrukningen spelar så stor roll för de som kör runt 1500mil per år, om bilen drar 0,8 el 1,2 kan ju kvitta på de milen, det är ju inköpet av bilen som oftast är den stora kostnaden, där förlorar man pengarna, förbrukningen på 1500mil är ju bara en piss i nilen, egentligen.

Några hundralappar i månaden hit el dit är ju knappast det avgörande för ett bilköp
av Droopy
Bumpar lite, nu har ju en del hunnit haft Sensus 3.0 ett tag och det skulle vara intressant att höra vilka buggar ni upptäckt än så länge, själv han jag ju knappt se 2.0 så i mitt fall kanske buggarna fans även där. Fyll gärna på med nya "funktioner" ni upptäckt ochså.

1: RDS fungerar överhuvudtaget inte, får byta station manuellt efter vägen.
2: DivX fungerar klokrent men en vanlig köpes DVD hackar och har sig konstant, provat ett flertal.
3: Ibland när man går in i en mapp och ska välja låtar ur ett album ser man typ 16 av samma låttitlar i rad. ( gäller USB )
4: Ibland när man ska ringa upp med blåtandsansluten telefon så händer inget på displayen, och inget hörs i högtalarna men telefonen ringer upp och samtalet bryts oftast efter en signal.

Nu behöver ju inte alla dessa fenomen bero på Sensus
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Droopy skrev:Bumpar lite, nu har ju en del hunnit haft Sensus 3.0 ett tag och det skulle vara intressant att höra vilka buggar ni upptäckt än så länge, själv han jag ju knappt se 2.0 så i mitt fall kanske buggarna fans även där. Fyll gärna på med nya "funktioner" ni upptäckt ochså.

1: RDS fungerar överhuvudtaget inte, får byta station manuellt efter vägen.
2: DivX fungerar klokrent men en vanlig köpes DVD hackar och har sig konstant, provat ett flertal.
3: Ibland när man går in i en mapp och ska välja låtar ur ett album ser man typ 16 av samma låttitlar i rad. ( gäller USB )
4: Ibland när man ska ringa upp med blåtandsansluten telefon så händer inget på displayen, och inget hörs i högtalarna men telefonen ringer upp och samtalet bryts oftast efter en signal.

Nu behöver ju inte alla dessa fenomen bero på Sensus
Har inga av dessa fel. 3.0 fungerar klockrent för mig
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En sak som jag har märkt är telefonsymbolen i högra hörnet inte visar att någon telefon är ansluten eller har täckning, trots att den har det. Men trycker man på "Tel" en gång så den går in i den menyn så visar den rätt sen. Händer dock sällan.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 30

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]