- fre 14 sep 2012, 19:21
Välkommen in i gänget! Måste bara säga att Volvo riktigt skitit i blå skåpet när beslutet om att inte tillverka C30 något mer. En härligare bil har Volvo inte tillverkat och då med T5:an, med P1800 som nr 2, som jag för övrigt sommartid lite då och då rattar.
Jag kan rekommendera en Polestar uppgradering till din T5:a, det blir som natt å dag efter det! Gå med i Turbo perfomance club eller motsvarande Volvo klubb så har du 12% rabatt på uppgraderingen.
Som lite kuriosa, så testade jag och kompisen, som har en V60-T6 AWD-12 polestar optimerad (ca 330hk) som tjänstebil, genom att acca genom i stort sätt alla register + bytte bil med varandra genom testerna. Från 0-50 vinner V60:n mycket tack vare AWD och bredare däck. 0-100 behövdes målfoto. Alla andra acc vann T5:an upp till 240 knyck och det ganska rejält. Synd att Volvo lagt in spärren redan vid 240 knyck på C30:n (manuell). Det är väl så att det blir en del effektförluster med AWD och tyngre bil, men jag kan lugnt säga att du har den piggaste Volvon som Volvo serietillverkat...nånsin! Och den snyggaste efter P1800. Det gör inget att bilflan bara drar 0,8l/mil fast man gasar som en tok!