Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#670527
Tja!

Ska försöka hjälpa en polare att få i s80 stolar i hans 850R ( typ utställningsbil ;) ).

Nu är det så att vi än så länge inte fått liv i dom. Stolarna ska komma från en 08-09 enligt honom.

Som jag förstått det är det de två kontakterna på boxen under stolen som är det viktigaste. I en av de tre sitter den gröna kontakten. Den i mitten är matning(?) med jord till höger och plus vänster. Sedan är det "canbuskontakten", den längst till vänster. Vad kopplar man in i den? Måste stolarna snacka canbus eller kan man skita i denna? De reagerar inte med bara matning på mittenkontakten i alla fall.. Behövs det någon remotesignal i canbuskontakten kanske eller ska matningen slås av/på med tändningen?

Grymt tacksam för svar ;)

Passagerarstolen tar vi sen ^^
#670675
Det är boxen under stolen? Allt finns med som ska sitta på stolen, det är bara kontakterna som är urryckta.

Elschemat såg ju kul ut.... Förstås inget av det ^^ Det är ju fler ingångar i boxen än vad som är med på schemat och allt är omärkt...

Men är det rätt de på mittenkontakten i alla fall?
Användarvisningsbild
av moose
#670800
På schemat såg man ju att 4/52 behövde både + och någon form av tändning. (boxen ovanför, styrdes av can). Denna går ju lätt att finta men värre är om även stolmodulen behöver aktiveras av inkommande can-signal.
#670829
Snackade med min farbror idag, han har lite småkoll på det här, och han är tvärsäker på att det inte går utan canbus-snack med bilen....

Som tur är sitter det redan elstol med minne, slående likt s80:n, i 850 redan så vi ska testa att flytta över boxen på 850 stolen till s80 stolen och skarva ihop med motorerna på bästa sätt. Kontakterna från knappsatsen är exakt lika på både så vi hoppas på att det inte är annorlunda draget, men hela modulerna ser ju likadana ut förutom lite skillnader i form på plasten runt.....

Gör ett försök imorrn, återkommer med ev. resultat.
#671089
Nu är det "fixat".

Blev så att vi körde med 850:ins databox. Kontakten från kontrollpanelen passar perfekt och allt är likadant kopplat. Tyvärr är det olika pulsgivare på motorerna, 3 poliga på 850 och 2 poliga på s80:in, så vi sket i dem och kopplade bara in så det går att köra motorerna med knapparna. Inget minne mao, men det har ingen betydelse för oss ;)

Motorerna såg dock likadana ut på båda förutom inbyggd pulsgivare på s80, pulsgivarna på 850 är externa påskruvade och de såg ut som att man skulle kunna flytta över dom. Alla forutom motorn i ryggstödet som blir svår att komma åt samt motorn som driver längsledsjusteringen eftersom den har en genomgående axel som driver båda sidorna...
Användarvisningsbild
av Nexus
#671137
airbagen sitter i sidan på ryggstödet. De blir hur som hellst svåra koppla in då bilen inte har de förutsättningarna .
Motorer går ju komma åt om man plockar av klädseln :-)-)
#671142
Nexus skrev:airbagen sitter i sidan på ryggstödet. De blir hur som hellst svåra koppla in då bilen inte har de förutsättningarna .
Motorer går ju komma åt om man plockar av klädseln :-)-)
AH men hur kul är det att plocka av den :mrgreen:

Jag och en annan polare försökte komma åt bältesspännaren i baksätet på hans 850, de var fan inte lätt.....
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]