Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag tror att min bil (V70 -02) läcker lite olja där oljereturen går in i turbon.
Kommer man åt att lossa röret och dom två skruvarna upptill utan att demontera något mer? (Verkar vara gränsfall att komma åt bland alla rör upptill.) Jag vill helst inte komma på att jag skulle köpt packningar till något annat rör också när jag redan börjat skruva.

Packningarna är väl inte så dyra hoppas jag. (Jag är inte 100 på att det är just där det läcker, men eftersom det verkar troligast så tänkte jag testa och se om det hjälper.)
av jaob
Storfot skrev:Jag tror att min bil (V70 -02) läcker lite olja där oljereturen går in i turbon.
Kommer man åt att lossa röret och dom två skruvarna upptill utan att demontera något mer? (Verkar vara gränsfall att komma åt bland alla rör upptill.) Jag vill helst inte komma på att jag skulle köpt packningar till något annat rör också när jag redan börjat skruva.

Packningarna är väl inte så dyra hoppas jag. (Jag är inte 100 på att det är just där det läcker, men eftersom det verkar troligast så tänkte jag testa och se om det hjälper.)

Nopp du behöver inte släppa på något annat.. Tror att röret kan ha en fästklamma eller liknande som man kanske måste släppa på.
När du ändå är i farten så byt O-ringen på andra sidan röret det som går ner i blocket.
Tror nog det är störst chans att det läcker där...

Jag skruva bort röret underifrån bilen.
Min läckte där och det spruta upp olja i princip. det var kladigt överallt...

Och nej packningarna kostar inte många kronor.
av Storfot
Tack för det, då blir det inköp av packning + o-ring.
Jag tror inte det finns någon fästklämma.
(Det är inte nertill det läcker, det är ingen olja där utan endast en bit upptill. Men om jag ändå ska bort med röret å är det väl lika bra att byta den tätningen också.)
av jaob
Storfot skrev:Tack för det, då blir det inköp av packning + o-ring.
Jag tror inte det finns någon fästklämma.
(Det är inte nertill det läcker, det är ingen olja där utan endast en bit upptill. Men om jag ändå ska bort med röret å är det väl lika bra att byta den tätningen också.)
Japp det är lika bra att byta, har du otur så kanske det börjar läcka där om du börjar vrida på röret óch du inte har bytt.
Det är lite trångt men det går att lirka bort det och även dit det...
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]