Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag har en nyinköpt V70 -02. När jag köpte den så såg jag att den verkade ha läckt servoolja från behållaren men gjorde inget åt det då.
Jag lämnade bort bilen under en vecka för att få några andra saker fixade. Efter att jag fått tillbaka den så hörs det ett väldigt irriterande "gnirkande" ljud varje gång man vrider på ratten, lite som gummi som gnids mot något. (Det låter oavsett om motorn är igång eller inte.) När jag kollade nivån på servooljan så var mätstickan torr. Behållaren verkade inte helt tom, men jag kan tänka mig att det kommit med en del luft. Bortsett från ljudet så verkade allt fungera normalt.

Jag har fyllt på servoolja och vridit ratten fram och tillbaka för att lufta, men det har inte påverkat ljudet.

Frågor:

Vad kan det vara som låter?

Jag fyllde på med Biltemas gröna CHF-olja, men såg sedan att servooljan är rödbrun. (Det var en söndag och jag trodde inte att det var så kinkigt så länge det är servoolja.) Men nu läste jag några gamla inlägg här som antyder att det inte är så bra att blanda. Bör jag byta olja? Vad är i så fall enklaste sättet att byta den?
Vad ska det vara för typ? (Nu är den som sagt rödbrun, men jag vet inte hur länge det läckt eller om förre ägaren hällt i rätt sort.) Hur mycket går det åt?
Användarvisningsbild
av Perc
Du ska ha en vätska som uppfyller Pentosin CHF 11S. Grön till färgen. Låter som det är det du köpt.

Hydraulvätskan som Citroën har i fjädringen på C5 och C6 är exakt samma smörja bortsett från färgen som är just rödbrun, men mer troligt är det att nån med dålig koll helt enkelt hällt i automatlådsolja, som ju är ganska vanligt i styrservosystem på 80/90-talsbilar.

Jag bytte servoolja nyligen, den var gammal och mörk till färgen. Slangade ur innehållet ur behållaren, fyllde på, startade motorn, rattade runt, slangade ur, fyllde på osv. Efter dryga två liters slabbande med slangar och burkar var vätskan hyfsat grön till färgen och sen var det bara att justera nivån med det jag hade kvar.
av Storfot
Nu är vätskan bytt till Volvos gröna, så nu ska det väl vara rätt.
Jag körde en annan variant för att byta ut den. Jag sög ur behållaren och drog ner returslangen bakom motorn med en behållare under. Sedan vred jag hjulen fullt fram och tillbaka med motorn avstängd och fyllde på efter hand som det rann ut.

Knarrljudet verkar komma inifrån damasken på höger sida om man ligger under bilen och lyssnar. Det verkar som att det läcker lite där också. Så tyvärr är väl inte chansen så stor att vätskebytet löser det problemet. Hur ser det ut om man plockar bort damasken och hur besvärligt är det för en hemmamekare att göra något där?
av Storfot
Nu en månad efter vätskebytet så har knarrandet nästan slutat helt.
Svårt att säga om det läcker något innan jag gjort en ordentlig motortvätt, men det har åtminstone inte minskat märkbart i behållaren.
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]