Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej,

Hade tänkt att boka ett M-test för genomgång av min V50 D2 2011 för att få eventuella fel åtgärdade innan garantin går ut.
Dock, när jag satt och letade info om detta igår såg jag att Motormännen slagit igen alla sina testcenter så därför tänkte jag kolla med alla här var man ska vända sig för att få något likvärdigt?
Det jag lyckats läsa mig till på olika forum är att åtminstone Bilprovningens tester inte är lika omfattande som ett M-test och inte värt pengarna, är detta något ni håller med om?

Jag bor i Stockholm.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av crumpets
Bilprovningens test är mycket riktigt inte lika omfattande, men de är bra nog tycker jag. Jobbade på bilfirma vid sidan av studierna där vi använde bilprovningens test vid inbyte av bilar när vår egen verkstad inte hade tid.
Med tiden visade det så liten skillnad i kvalitet att vi helt enkelt helt gick över till bilprovningens tester och slutade låta verkstaden göra det. Det fanns inget som motiverade tidsåtgången.

Nu är jag ju inte ekonom så jag vet inte om våra kostnader för garantiärenden gick upp i och med det, men det har jag väldigt svårt att tro. Bara en garantiåtgärd kan äta upp hela vinsten på en begbil så uppenbarligen fann de tillräckligt med fel för att vi skulle gå bra plus på det.
Personligen skulle jag definitivt kunna tänka mig det vid ett dyrare privatköp, just efter min erfarenhet med dem i tjänsten.

EDIT: Dock är det en del subjektiva tester där de låter sina mer erfarna provare köra och känna om det känns dåligt vid växling osv. Bor du nära en erkänt dålig bilprovning så förtar det ju en del av poängen om de inte har någon person som är duktig nog i och med att en del tester är subjektiva.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Eftersom tråden ej är modellspecifik flyttar jag till allmän.
av Kulle
Nej, Bilprovningens tester är inte alls lika omfattande som M-test, men det kanske är omfattande nog? alla har sina krav.
Användarvisningsbild
av Kompe
Hur är det med bilprovningens konkuranter? Dom nye man kan besiktiga bilen hos.
kanske samma sak dock :/
av Ajajaja
Kulle skrev:Nej, Bilprovningens tester är inte alls lika omfattande som M-test, men det kanske är omfattande nog? alla har sina krav.
Jag vill i möjligaste mån undvika fel, stora som små som kan uppkomma när garantin gått ut och istället åtgärda dem innan det sker.
av Nibbe
Ta reda på en auktoriserad skadeverkstad och prata med dom.
Dom kanske kan hjälpa dig med att kolla igenom bilen för en vettig summa pengar.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]