Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
#669748
Hej, jag har en 175 hk 2.4D MY 10 som det snart är dags att byta ut. Volvo verkar vilja prångla ut D4:or nu, alla kampanjer jag sett gäller den motorn, hittar inga kampanjer för D5. Är det någon som har erfarenhet av 175 hk motorn som kan jämföra med en d4 på 163? Är den märkbart tröttare eller känner man ingen skillnad?
av Lövet
#669774
D4 är väl gamla D3 2,0 liters femman antar jag? I så fall har den fått kritik för att den har ett väldigt smalt varvtalsområde där den ger bra vridmoment. Har inte kört 2.4D 175 så jag kan inte ge någon jämförelse. Den D3 jag körde hade också automat, då märkte man inte så mycket av det.
av JimmyK
#669785
dieselanddust skrev:Hej, jag har en 175 hk 2.4D MY 10 som det snart är dags att byta ut. Volvo verkar vilja prångla ut D4:or nu, alla kampanjer jag sett gäller den motorn, hittar inga kampanjer för D5. Är det någon som har erfarenhet av 175 hk motorn som kan jämföra med en d4 på 163? Är den märkbart tröttare eller känner man ingen skillnad?
Jag har precis gjort detta bytet i en XC60 från en my10 2,4d till en my13 d4 jag har haft manuell i båda bilarna. Den stora skillnaden är mellan 800-1500 varv, där är d4 mycket segare vilket gör att du får ligga på lägre växlar för att ha kraft i motorn. Detta är irriterande om du som jag ofta kör på höga växlar och lågt varvtal och lät vridmomentet jobba i 2,4d detta går inte att göra på samma sätt i D4. Om du däremot kör mer aggrevt så upplever jag d4 som något vassare än 2,4d. Men tyvärr kör jag inte så ofta så. Hade jag fått byta bil idag hade jag tagit d4 awd så jag hade fått d5 motorn med mer vridmoment på låga varv.
Senast redigerad av 1 JimmyK, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselanddust
#669787
JimmyK skrev:
dieselanddust skrev:Hej, jag har en 175 hk 2.4D MY 10 som det snart är dags att byta ut. Volvo verkar vilja prångla ut D4:or nu, alla kampanjer jag sett gäller den motorn, hittar inga kampanjer för D5. Är det någon som har erfarenhet av 175 hk motorn som kan jämföra med en d4 på 163? Är den märkbart tröttare eller känner man ingen skillnad?
Jag har precis gjort detta bytet i en XC60 från en my10 2,4d till en my13 d4 jag har haft manuell i båda bilarna. Den stora skillnaden är mellan 800-1500 varv, där är d4 helt död vilket gör att du får ligga på lägre växlar för att ha kraft i motorn. Detta är irriterande om du som jag ofta kör på höga växlar och lågt varvtal och lät vridmomentet jobba i 2,4d detta går inte att göra på samma sätt i D4. Om du däremot kör mer aggrevt så upplever jag d4 som något vassare än 2,4d. Men tyvärr kör jag inte så ofta så. Hade jag fått byta bil idag hade jag tagit d4 awd så jag hade fått d5 motorn med mer vridmoment på låga varv.
Ok, intressanta synpunkter. Jag har automatlåda på min och tänker mig det även på nästa så då skulle jag tro att det som du upplever till stor del "maskeras" av lådan.
av JimmyK
#669805
poseidon skrev:Nu är ju inte 2.4d i XC60 samma som 2.4d i V70 iaf inte 175hk motorn.
Där har du fel, MY 2010 med 2,4d fwd är exakt samma motor som i v70 2,4d. 175hkr och singel turbo. Om vi däremot pratar XC60 2,4d AWD så är det en annan motor men det är inte den som jag har haft.
av MrMupp
#669853
Instämmer att D4 är trött på låga varv. Kommer man fel med växlarna är den som en trimmad motorcykel på för hög växel. Det går helt enkelt inte att öka fart.

Min är inte inkörd ännu, men jag upplever att allt under 1600 varv är stendött. Över 2000 börjar den komma och från 2500 är det bra drag i den.

Jag har en V70 dvs ganska tung. Så nog får man växla alltid. I stort en ok motor, men den tunga bilen behöver mer slagvolym helt klart.
av perhall
#670307
D4 är jättepigg mellan 1500 (eller om det är 1600) och 2800 eller nåt sånt... MY12 (D3 då) och MY13 är bättre än MY11 som hade ännu smalare register.
Jag uppelver nog inte D4 som piggare än 2,4D 175 hk just bara i det registret, i övrigt har 2,4D ett bredare register och går minst lika behagligt.
Fast D4 är lite tystare. Dels vibrerar den mindre motorn mindre (hade tillfällen till typ en direktjämförelse nyligen) och dels är den högre växlad, alltså varvar mindre.
PH
av JimmyK
#670372
perhall skrev:D4 är jättepigg mellan 1500 (eller om det är 1600) och 2800 eller nåt sånt... MY12 (D3 då) och MY13 är bättre än MY11 som hade ännu smalare register.
Jag uppelver nog inte D4 som piggare än 2,4D 175 hk just bara i det registret, i övrigt har 2,4D ett bredare register och går minst lika behagligt.
Fast D4 är lite tystare. Dels vibrerar den mindre motorn mindre (hade tillfällen till typ en direktjämförelse nyligen) och dels är den högre växlad, alltså varvar mindre.
PH
Utväxlingen skiljer på V70 men på xc60 är den samma så när som på 1:ans växel som numera är lägre antagligen för det klenare vridmomentet på lägre varv.

V70
D4 3,385. 1,905. 1,194. 0,838. 0,652. 0,540:1 R=3,200:1, Slutväxel 3,77:1

2,4d 3,385. 1,905. 1,267. 0,949. 0,775. 0,652:1 R=3,197:1 Slutväxel 3,770:1

XC60
D4 3,583.1,905.1,194.0,838. 0,652.0,540:1 R=3,435 Slutväxel 4,27

2,4d 3,385.1,905.1,194.0,838.0,652.0,540:1 R=3,271 Slutxäxel 4,267

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]