Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej Allihopa!

Jag har en lite speciell 740 GLT som jag inte riktigt blir klok på, och har registrerat mig här i hopp om att finna ljuset i denna otroligt mörka tunnel.
B234 motor men ingen felsökningsbox som på de flesta LH 2.4 sprut. Den har inte modifierats av någon hemmapulare utan allt är från volvofabriken.

Har följande problem:

Ojämn/ryckig tomgång.
Tomgången ligger på ~1500varv
Bilen känns ganska orkeslös över hela registret.
Går fett och blåryker lite.
Mycket olja på stift 2 och 3.

Vad har jag gjort då?

Har letat insugsläckage från luftboxen fram till insugspackningen. Inget läckage.
Komptestat motorn. ~150psi/10.3bars på alla cylindrar. Ser bra ut!
Lossat kontakten till lmm. Då går tomgången ner från 1500varv till drygt 1000, och verkar gå jämnare på tomgång.

Har servat motorn med ny olja, nya stift, nytt luftfilter nyligt.

Misstänker att det är lmm:en som spökar men då de är den ovanligare 3" modellen med slutnummer 010 så är det svårt att hitta någon i närheten som man kan prova med. Men varför droppar det olja från stiften på cyl 2 och 3 ? Tänkte ringarna först men borde väl inte vara det då kompet är jämt över alla cyllar. Även de två där stiften ser jättefina ut. Kan det vara en trasig blockpackning?

Uppskattar all hjälp jag kan få :)
Har du tittat ner i tändstiftsbrunnarna innan du skruvar ur stiften? Ofta brukar det läcka in olja där och orsaka överslag och när du skruvar ur stiften rinner oljan ner i cylindrarna.

Om jag inte minns fel så kan en trasig spjällhuskontakt orsaka den höga tomgången och då du drar ur LMM så går insprutningen i "linkahem" läge som på ren svenska betyder att styrenheten skiter totalt i alla givare på motorn och ger den tillräckligt med bensin för att den ska kunna köras till verkstad.
Vrid på gasrullen och lyssna efter ett klick nästan på en gång du vrider den från tomgångsläget, hörs inget klick är kontakten trasig eller så behöver givaren ställas om och den sitter med två insex på baksidan av spjällhuset.

Har du ett kontaktstycke som är tomt där felkodsdosan ska sitta? Alla 16V har LH2.4 så det ska finnas där även om dosan av någon anledning aldrig blev monterad/någon tagit bort den
Har fortsätt rackla med bilen och fått tag i en diagnosbox. Du hade rätt att kablarna fanns men ingen box. Kollade även spjälllägeskontakten och den klickar som den ska. Tar man lös kontakten så blir det precis som det ska. Motorn tar mycket längre tid att varva ner.

Bilen blinkar ut felkod 1-2-1:

Kod: Markera allt
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom: 
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

samt 2-3-2

Kod: Markera allt
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
Oljan på stiften var ventilkåpspackningen som tidigare sagt så det är löst. Därimot så har jag märkt att tomgången är lägre (runt ~1000 varv) när motorn är kall och stiger ganska snabbt till 1500rpm efter lite körning. Runt 1000 varv så går motorn ojämt och bilen vill nästan skaka lite.
Kolla så alla stift i kontakten till LMM ser ok utan ärga och att de inte är uttöjda så den glappar och även skarven på motorns kabelmatta vid vänster hjulhus (hade ärga där på min som gav felkoder lite då och då på LMM)
Har du tillgång till så låna en annan LMM och byt. Går även att mäta upp den (ska vara 2,5-4 ohm mellan stift 2 och 3 på LMM och anslutning 6 och 7 framme vid styrboxen om du orkar gräva dig fram dit)

Hade hög tomgång på min och ibland gashäng och det berodde på att spjället på spjällaxeln hade skruvarna skruvat upp sig på så det glappade.

Har haft alla möjliga fel på min GLT genom åren men tyvärr minns jag inte exakt vad som varit fel varje gång :|
päpplet skrev:
Hade hög tomgång på min och ibland gashäng och det berodde på att spjället på spjällaxeln hade skruvarna skruvat upp sig på så det glappade.
Har haft alla möjliga fel på min GLT genom åren men tyvärr minns jag inte exakt vad som varit fel varje gång :|
Det sista stämmer bra på min GLT också. Hela "problematiken" började (på min) med att gasspjället lossnade. Sedan började jag kolla på bränsleförbrukningen, det var ingen bra ide, det håller jag på med än. 1,4l/mil sista tankningen. Tillbaka till ämnet. Jag har ochså problem med "förhöjd tomgång". Varje gång jag har "skruvat" med motorn, blir tomgången 1500 - 2000rpm. Den kan gå på "tomgång" länge, det hjälper inte mer än kanske några hundra varv. Kör jag däremot en runda med bilen, så försvinner felet efter c:a 1,5 - 2,5km. det har varit så varje gång jag "skruvat isär" något, inte vid service eller något sådant. Någon förklaring någon?

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
päpplet skrev:
Det sista stämmer bra på min GLT också. Hela "problematiken" började (på min) med att gasspjället lossnade. Sedan började jag kolla på bränsleförbrukningen, det var ingen bra ide, det håller jag på med än. 1,4l/mil sista tankningen. Tillbaka till ämnet. Jag har ochså problem med "förhöjd tomgång". Varje gång jag har "skruvat" med motorn, blir tomgången 1500 - 2000rpm. Den kan gå på "tomgång" länge, det hjälper inte mer än kanske några hundra varv. Kör jag däremot en runda med bilen, så försvinner felet efter c:a 1,5 - 2,5km. det har varit så varje gång jag "skruvat isär" något, inte vid service eller något sådant. Någon förklaring någon?

Mvh
Lennart
problemet är blandningen, den får för mkt luft vilket regleras med tomgångsmotorn.
Kör ett funktionstest och lyssna på den ska vara ett distinkt klonkande.
Annars drar den tjuvluft kontollera allt efter lmm
Tungviktarn skrev: problemet är blandningen, den får för mkt luft vilket regleras med tomgångsmotorn.
Kör ett funktionstest och lyssna på den ska vara ett distinkt klonkande.
Annars drar den tjuvluft kontollera allt efter lmm
Men det är BARA när jag "skruvat" annars är den helt "normal". Förutom bensinförbrukningen då. Tomgångsmotorn fungerar som den ska. Kan det vara så att den "tar" mer bensin om den tar "tjuvluft" mellan LMM och insuget. Det är nog en av dom få sakerna jag inte kollat så noga. Alla slangar ser hela och fina ut. Ska göra en extra koll efter helgen. Vi ska passa barn-barn nästan hela helgen

Mvh
Lennart

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]