Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#669664
Hämtade ut bilen i slutet av Juli och kan delge följande... Efter 200 mil

Ang. Haldex gen 5 så är det en uppenbar skillnaden att den inte längre går att starta med handbromsen ilagd från sjön med båtvagnen tillkopplad.
Vilket inte var några problem med min MY11!
Tappade totalt signalen på RTI:n efter att ha passerat en vägtunnel i Norge, fick starta om navigeringen 3 gånger innan den hittade rätt igen.
Fick upp varning ang aktiva kurvljus, Stannade motorn och startade om, allt ok.. Har fungerat sedan dess..
På plussidan! Premium sound med subwoofer, fantastiskt bra!
Bränsleförbrukningen, 6.6 i snitt på 200 mil och jag är inte lätt på foten.
Annars är jag fantastiskt nöjd med bilen, känns mkt tystare än min tidigare MY11:a
#669716
Vad gäller bullervolym så kan förklaringen vara att den gamla bilen blivit mer otät med tiden så den blir lite bullrigare. Annars är ju däcken solklara misstänkta faktorer.
#669722
Jo, otäta blir bilar med tiden (minns mina BMW e39:or som var tysta men listerna läckte efter ett tag...) men kanske inte så mycket på mindre än två år.../PH
#669750
Enligt fordonsuppgifterna så skiljer det 4 dB vid körning mellan årsmodellerna, så något borde dom ju gjort?
Den upplevs iaf mkt tystare, hade laminerade rutor på den förra, men den bullrade mer, kändes som att det satt mkt i däcken.
#670045
Menar du att det inte går att komma igång överhuvudtaget med parkeringsbromsen ansatt (ingen automatisk lossning), eller menar du att bilen inte hittar fäste tillräckligt?

Aktiva kurvljus har havererat på min 2012 en gång också. Fungerade vid nästa start och har fungerat sen dess.
#670133
apersson850 skrev:Menar du att det inte går att komma igång överhuvudtaget med parkeringsbromsen ansatt (ingen automatisk lossning), eller menar du att bilen inte hittar fäste tillräckligt?
Antar att han menar detta....
122Sport skrev:Testade sedan med samma sak fast med handbromsen i, vilket gick att göra på min MY-11 utan problem!
Det gick inte lika bra då framhjulen började spinna, så det är tydligt att det inte driver lika "hårt" bak
på gen 5 som det gjorde på gen 4.
Man måste liksom sega igång för att Gen5 ska hänga med, släpper man handbromsen blir det ju lätt ett litet ryck som Gen5 inte hinner med att parera har jag märkt och det börjar spinna. Gen 4 hade inga problem alls, den är snabb nog och det hinner inte släppa märkbart innan man är på väg uppför rampen.

Jag antar att det där skillnaderna kommer märkas mycket mera i vinter när det är halt ute.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]