Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev: ....jag inte varit ute på sådana äventyr med...
Du behöver inte vara ute på något äventyr i ett surhål. Räcker starta vid ett rödljus i vinterhalkan till vardags med en V70 mot en BMW som båda är 2WD.

BMWn susar iväg helt odramtiskt och regleringen är så snabb att det knappt märks att det spinner bara lite svagt under accet, knappt märkbart faktiskt.

Volvon brassar som sagt fullt direkt och hinner tokspinna innan antispinnen slår av motorn helt en stund.

Det var ju en riktigt stor anledning till att välja till AWD på volvon för Gen4 Haldex var ju så snabb att den fixade detta genom att föra över moment till bak.

Nu funkar det inte längre med Gen5.

DSTC sport hjälper inte här, det gör ju bara att det spinner ännu mera .
Nu vet jag inte om den E92 jag ägde räknas som en gammal BMW men den var minsann inte så "perfekt" i sin antispinn-reglering, och då var det ändå en x-drive. Det var inga som helst problem att i vanlig vardagskörning få den att spinna bak och därmed vifta på rumpan. Jag är inte direkt typen som ge fullgas heller..
För övrigt var inte heller de E60s som jag kört (ej ägt) innehavare av extremt mycket bättre antispinn än Volvo.

Men det är ju mina erfarenheter, de kan så klart skilja sig från dina.
Tänkte mest på när jag körde V70 mot E60 525. Visst tillät 525 att man sladdade lite om man ville, det var inte det jag tänkte på, det jag menar var att jag aldrig upplevde att antispinnen var långsam. Det var aldrig så att man kunde spinna helt galet ett ögonblick innan antispinnen han vakna och begränsa till förprogrammerad nivå, det gjorde den istället direkt. På V70 så kan man ju tokspinna ett ögonblick innan antispinnen totaldödar motorn så man tror man fått motorstopp. Det känns som systemt hela tiden är lite på efterkälken, inte riktigt hinner reagera och sedan överkompenserar med att dra av helt.
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:Jag kan tyvärr inte hitta någon fakta just nu men vad jag sett och hört så skall haldexkopplingen klara av att överföra tusentals newtonmeter. Det vridmoment en vanlig bil utvecklar är inte i närheten av vad det står pall för.
Njae..... En Haldex Gen 3 klarade väl av ca 1500 Nm max har jag för mig och Gen4 2000-2400 Nm , om du har en motor som ger 400 Nm och en växellåda som har 4:1 på ettan så har du ju 1600 Nm på utgående axel så det är på gränsen. (Om nu slutväxeln ligger efter haldexen.)

Gen 3 klarade också att gå från 0 - 1500 Nm på 150 millisekunder. Gen 4 var ju ännu mycket snabbare, har sett uppgifter på ca 80 millisekunder, om det stämmer exakt vet jag inte. Om Gen 5 då ligger på 500 ms så är det ju ett stort steg bakåt.
Haldex (generation 2 eller är det nyare nu) sitter i Bugatti Veyron och även i Lamborghini Aventador (säkert en nyare generation :-). Med Bugattins serviceschema kanske det ingår en del underhåll, men en grundläggande hållbarhet bör finnas.
Jag har läst i ett test som Teknikens Värld gjort att antispinn i bakhjulsdrivna bilar (de testade då BMW och Mercedes) är mycket aggressivare satt än antispinn i framhjulsdrivna bilar (vill minnas de jämförde med Volvo och SAAB). Det för att bakhjulsslirning i högre fart kan ge upphov till sladdar som är illmarigare för gemene man att få tyst på än ett framhjulssläpp. Nackdelen med rapp reaktion var att det fanns situationer där de framhjulsdrivna tuggade sig fram medans de bakhjulsdrivna blev stående med praktiskt taget ingen motoreffekt alls.
apersson850 skrev:Jag har läst i ett test som Teknikens Värld gjort att antispinn i bakhjulsdrivna bilar (de testade då BMW och Mercedes) är mycket aggressivare satt än antispinn i framhjulsdrivna bilar (vill minnas de jämförde med Volvo och SAAB). Det för att bakhjulsslirning i högre fart kan ge upphov till sladdar som är illmarigare för gemene man att få tyst på än ett framhjulssläpp. Nackdelen med rapp reaktion var att det fanns situationer där de framhjulsdrivna tuggade sig fram medans de bakhjulsdrivna blev stående med praktiskt taget ingen motoreffekt alls.
Ingreppet är nästan omärkbart på nyare BMW och i de situationer som där du behöver mer driv, så trycker du på DTSC knappen en gång så får du fattigmans diffbroms som är väldigt effektiv. (Dvs istället för att begränsa hjulspinn så arbetar systemet för att driv på båda hjulen. Antisladd släpper lite på tyglarna också (går att åka på sladd upp till en viss vinkel innan antisladd går in). I den 09:a jag hade så imponerade systemet stort. (RWD E90 Touring)
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:Jag kan tyvärr inte hitta någon fakta just nu men vad jag sett och hört så skall haldexkopplingen klara av att överföra tusentals newtonmeter. Det vridmoment en vanlig bil utvecklar är inte i närheten av vad det står pall för.
Njae..... En Haldex Gen 3 klarade väl av ca 1500 Nm max har jag för mig och Gen4 2000-2400 Nm , om du har en motor som ger 400 Nm och en växellåda som har 4:1 på ettan så har du ju 1600 Nm på utgående axel så det är på gränsen. (Om nu slutväxeln ligger efter haldexen.)

Gen 3 klarade också att gå från 0 - 1500 Nm på 150 millisekunder. Gen 4 var ju ännu mycket snabbare, har sett uppgifter på ca 80 millisekunder, om det stämmer exakt vet jag inte. Om Gen 5 då ligger på 500 ms så är det ju ett stort steg bakåt.
Yes det är >1600< Nm in på röraxeln i vinkelväxeln, men sen har du en ganska kraftig uppväxling igen mellan kronhjul och pinjong, så det är säkert halva momentet vi snackar om, och sedan slutväxel efter haldexenheten.

Om någon har lite sparetime får ni jättegärna knäppa kort på era vinkelväxlar och slutväxlar. Nyfiken på vilken modell det sitter på ;)
mikebike skrev:Citat från AMS som kom i brevlådan igår:
"XC70 har senaste Haldex (5) med, mot förr, fördröjt ingrepp och initial understyrning."
De läser jag rullar, precis som Aftonbladet läser flashback.../PH
apersson850 skrev:Jag har läst i ett test som Teknikens Värld gjort att antispinn i bakhjulsdrivna bilar (de testade då BMW och Mercedes) är mycket aggressivare satt än antispinn i framhjulsdrivna bilar (vill minnas de jämförde med Volvo och SAAB). Det för att bakhjulsslirning i högre fart kan ge upphov till sladdar som är illmarigare för gemene man att få tyst på än ett framhjulssläpp. Nackdelen med rapp reaktion var att det fanns situationer där de framhjulsdrivna tuggade sig fram medans de bakhjulsdrivna blev stående med praktiskt taget ingen motoreffekt alls.
Det intrycket fick jag redan när de första antispinn-systemen kom. En V70-98 t ex hade ett antispinn som grepp in väldigt sent medan den BMW 528-98, som jag då hade, gick in tidigt och snyggt. Körde man med gasen i botten för jämnan i snön gick det utmärkt i BMW:n men Volvon bara ryckte och slog.... gillade aldrig det där tidiga Volvo-systemets sena och abrupta ingrepp.../PH
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 130

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]