Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Och du menar att en D5AWD med automat är snål?
Givet drar en 328i mer än deklarerat, eftersom BMW förmodligen är världsmästare i låga siffror på pappret.
Men om man ex kollar spritmonitor så ligger de rätt bra till för en såpass snabb bil:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
V60 AWD ligger ju inte särskilt mycket bättre till:
Men, allt handlar ju om tycker och smak. En 328i är ju rätt mycket vassare än en D5 så det kanske är ok?

Jag tror flera andra gör samma misstag som jag, att man väger in AWD för hårt för man tror man behöver det.
Särskilt nu nu Volvo prutat ner funktionen ordentligt på AWD systemet så blir det väl än mer ointressant för den aktiva föraren.
kave skrev:Måste du verkligen ha AWD? Jag trodde det också efter att ha kört XC70 i 4 år.
Men min 520D tar sig fram extremt bra, acceleration, särskilt uppför går den betydligt bättre än alla FWD bilar jag testat.
Jag tycker du ska jämföra en V60D5 AWD Automat mot en 328i.
Där har du prestanda som bara den och en väldigt hyllad motor. Förmodligen kommer den dra snarlikt en V60D5AWD Automat men med prestanda som en V60 T6 Polestar.

Jag har varit ute och provkört 328:an, och var inte alls imponerad av den. Tycker att min A4 E85 (visserligen chippad till 257) är mycket trevligare i både acc och gång. Att jämföra den med en T6:a är nog också att ta i.
av Amli
skyrazer skrev:
Det som fick det att tippa över till en FWD V60 var dock hur mycket mer välarbetad interiören kändes, BMW:n var svart plast med röda mätare... (plus M-ratt och växelspak). Volvon var dessutom längre fram med en del tekniska funktioner som jag värdesätter som Sensus och city saftey-funktionen med mera.
Om det var för 6 månader sedan jämförde du då med gamla E90 som lanserades 2005? Det har ju hänt en del med den nya F30 som diskuteras i tråden.
av perhall
kave skrev:Och du menar att en D5AWD med automat är snål?
Givet drar en 328i mer än deklarerat, eftersom BMW förmodligen är världsmästare i låga siffror på pappret.
Men om man ex kollar spritmonitor så ligger de rätt bra till för en såpass snabb bil:
V60 AWD ligger ju inte särskilt mycket bättre till:
Men, allt handlar ju om tycker och smak. En 328i är ju rätt mycket vassare än en D5 så det kanske är ok?

Jag tror flera andra gör samma misstag som jag, att man väger in AWD för hårt för man tror man behöver det.
Särskilt nu nu Volvo prutat ner funktionen ordentligt på AWD systemet så blir det väl än mer ointressant för den aktiva föraren.
En 328i är ingen dum idé, den är precis som du säger jämnsnabb (ungefär) med en T6 (0-100 på 6 i 328i och 7 i 528iT är väl jämnt med S60 resp. V70). Däremot är ju motorgången i BMW:s nya fyra inte jämförbar med T6... och ang. förbrukning: både BMW:s 28i-motor och D5AWD tillhör de stora syndarna när det gäller hög verklig förbrukning jämfört med uppgiven. Här t ex beskriver ty ams hur besvikna de är på att en 528iT med 6,8 i EU-mix drar 11,3 i test och inte ens når ner till 6,8 i "snålrundan" http://www.auto-motor-und-sport.de/einz ... 17005.html /PH
Användarvisningsbild
av kave
Ja du Per, det är inte bara x28i motorn, jag körde runt min MY09 XC70 på 0.8l/mil i verklig förbrukning. Samma sorts körning drar min 520D 0,73L/milen.
Volvon skulle ha 0.75 blandat och BMWn 0,49L/mil. Så snacket att BMW är så mycket bättre och Volvo dåliga kan vi helt lämna därhän.
Faktum kvarstår väl dock, 328i drar betydligt mindre än T6 och är lika snabb. Inget man kan säga om D5 i dagsläget.
av perhall
kave skrev:Ja du Per, det är inte bara x28i motorn, jag körde runt min MY09 XC70 på 0.8l/mil i verklig förbrukning. Samma sorts körning drar min 520D 0,73L/milen.
Volvon skulle ha 0.75 blandat och BMWn 0,49L/mil. Så snacket att BMW är så mycket bättre och Volvo dåliga kan vi helt lämna därhän.
Faktum kvarstår väl dock, 328i drar betydligt mindre än T6 och är lika snabb. Inget man kan säga om D5 i dagsläget.
Däremot är ju D5 awd aut nästan lika dyr som T6 (som alltid har awd aut). Vilket gör T6 till fyndet av de två, tycker jag. Lite som att BMW skulle sälja 325d och 335i för samma pris.../PH
Vill bara meddela att det blev varken V60 AWD eller BMW 320d

Efter mycket funderande tyckte jag att XC60 var "mer" bil för pengarna även
om den blev något dyrare än en V60 skulle ha blivit, em provkörning av XC60
fällde avgörandet

La idag en order på en XC60 D5 Summum, Manuell ! Hoppas att det blir en värdig
ersättare till min V70 D5 AWD, funktions och kvalitetsmässigt !

Nu återstår bara en lååååång väntan !
Användarvisningsbild
av thalas
Grattis till vad jag tror är ett bra val. Jag funderade som tidigare sagt på 320d, V60, XC60 och några till men i mitt fall föll valet på V60. Jag tror inte du blir missnöjd i alla fall :).
kave skrev:Tillse att du testat XC60 med manuell bara, för den är förbaskat irriterande med sina USA hjälpmedel avséende koppling och tomgång.
Nu säljs inte XC 60 med diesel i USA så något för den marknaden är väl inte i mjukvaran...!
D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]

Slutförde andra etappen av operation Driftwoo[…]