Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra
#652
Min flickvän har en 460 -91.

Det som är fel på den är att säkringen (15A) till blinkersen smäller direkt när man stoppar i den.

Har väl rivit i det mesta i bilen nu, men inte lyckats lokalisera själva blinkersreläet.

rev ut alla lampor ur hållarna + sidolamporna, även blinkersspaken frilade jag, ändå smäller säkringen ???

Det är ca 98 ohm mellan säkringsplus (på baksidan av säkringen) och jord ! vilket väl bara borde dra ca 120 mA då eller ?

Jag fattar inte varför detta händer, skulle bli jättetacksam för lite proffshjälp här på forumet.

Mvh/Perra
Användarvisningsbild
av Sparkz
#661
Är det drag på bilen? Ganska vanligt att släpvagnskontakten blir full av vatten.
Fler saker kopplade till säkringen? Kolla instruktionsboken, locket på säkringshållaren säger inte allt.
Kommer inte ihåg var relät sitter nu, kan ju vara det med.

En gång hade jag en 400 på jobbet som hade haft katalysatorbrand. Värmen hade smält isoleringen på kabeln till baklamporna, en flatkabel som går längs med tunneln under mattan. :shock:
Det tog ett tag innan jag hittade felet...
av Perra
#669
Tack för ditt svar. Jepp det är ett eftermonterat drag, har inte kollat släpvagnskontakten.

Vet inte om det är fler saker kopplade till säkringen....kan ju vara stereon ...kanske !...men den funkar. Och nåt annat extra finns inte kopplat i bilen. Tyvärr finns det ingen instr. bok till bilen.

Sitter en massa reläer i denna bil, i säkringshållaren.....ovanför fötterna på förar respektive passagerarplatserna fram, men jag har ryckt ur allihopa och får iallafall 98 ohm där jag tidigare nämnde det.

Det går rykten om att det ska vara ett elektroniskt relä på denna bil !!! stämmer det ?

Det där med kat. brand lät intressant, kan man se spår av det på nåt sätt innan man river upp mattorna ? Vilken sida går flatkabeln på ?

Mvh /Perra
av Perra
#670
Det vore även bra om nån kan förklara för mig hur en 15 A säkring kan smälla för (beräknat) 120 mA ?

Beräkning I (ström) = U (12 V) / R (98 ohm) eller kan man sätta ohms lag ur spel på nåt knepigt sätt ?

Mvh /Perra
Användarvisningsbild
av Sparkz
#681
Skulle vara om det ligger lite spänning där du mäter som förvillar ohmmetern. Koppla in en stor lampa, H4 eller nåt, i stället för säkringen. Den borde inte ens glöda på 120 mA. Men du har antagligen kortslutning till jord så lampan lyser, och då är det bara att sätta igång med felsökningen. Ryck i kablar och dra isär kontaktstycken, och kolla om lampan slocknar.
Det där med kat. brand lät intressant, kan man se spår av det på nåt sätt innan man river upp mattorna ? Vilken sida går flatkabeln på ?
Det är väl inte så troligt att det är problemet, det hade du märkt annars. Katten smälter ihop och blir tät, det luktar bränt, osv. Nämnde det bara i förbifarten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#695
Relät ska sitta vid pedalstället, lätt att känna igen med 3 stift, ett av dom heter 49a.
Knappen till varningsblinkersen kan vara värt att kolla, och belysningen i bälteslåsen går på samma säkring.
av Perra
#897
provat en annan varningsblinkersknapp, men inget händer, förutom att hela den knappen blir jättevarm !, släpvagnskontakten är inte heller problemet, klippte kablarna, eftersom kontakten naturligtvis inte gick att skruva upp.

Nu har jag åtminstonde hört hur blinkersrelät låter, för det klickar hela tiden så fort man sätter på tändningen, en 20 A säkring verkar hålla, men dessvärre inte en 15 A som det ska vara.

Men eftersom det blir så stor värmeutveckling i ovan nämnda knapp så vågar man inte ha en säkring i, det kan ju säkert börja brinna, felsökningen läggs ner tillsvidare p.g.a brist på elschema.

Perra
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]