Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Tungviktarn skrev:
llesrof skrev:
ArchAngel skrev:I samband med haldex då eller? Jag har ju varningslampan för antispinn, men inte knappen. Och jag har aldrig märkt av att den skulle ha jobbat.
Antispinn finns på bilar med sviskonkoppling men de har inte DSTC som är antispinn i kombination med stabilitetskontroll. Föar att få det att lira ihop med AWD krävs det elektroniskt styrd AWD.

Inte på det hundratal jag har servat iaf
Okej, jag skall inte säga emot dig. Jag kollade på nätet och det var en jäkla massa tidiga AWD-bilar till salu som hade "traction control". Fast rätt många bilhandlare har ju fel och lite dålig koll. I stand corrected.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av ArchAngel
Jag var till Volvo idag, och i deras dator står det på min bil "abs med tractioncontroll" på utrustningslistan. Så Jag antar att ja har TRACS :-)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
llesrof skrev:
Tungviktarn skrev:
llesrof skrev: Antispinn finns på bilar med sviskonkoppling men de har inte DSTC som är antispinn i kombination med stabilitetskontroll. Föar att få det att lira ihop med AWD krävs det elektroniskt styrd AWD.

Inte på det hundratal jag har servat iaf
Okej, jag skall inte säga emot dig. Jag kollade på nätet och det var en jäkla massa tidiga AWD-bilar till salu som hade "tracktion control". Fast rätt många bilhandlare har ju fel och lite dålig koll. I stand corrected.

Tracs är inte antispinregleringssystem.
av llesrof
Det var i och för sig TRACS jag syftade på när jag menade "traction control". Vad har man det till då? På förra bilen, en S70, så vill jag minnad att det förhindrade hjulspinn vid start och körning på halt underlag.
av mikebike
Tungviktarn skrev:Tracs är inte antispinregleringssystem.
Jo, visst är det en form av spinnreglering, eftersom det förhindrar att man blir stående med ett spinnande framhjul.

Klippt från Volvos spec, under Standardutrustning för V70 AWD 2001: "Som V70 2,4T men med TRACS - spinnregleringssystem."
av JohnB
ArchAngel skrev:Jag var till Volvo idag, och i deras dator står det på min bil "abs med tractioncontroll" på utrustningslistan. Så Jag antar att ja har TRACS :-)
Det står samma i specen för min S60 som har haldex gen1. Jag har också lampan men ingen knapp. TRACS är ju som tidigare skrivit en billig form av diffbroms som hjälper till att hålla samma varvtal på en axel, fram och bak, genom att bromsa det hjul som spinner med hjälp av abs-systemet. Lampan har tänts för mig någon enstaka gång och då hör man att abs:en jobbar men jag har aldrig märkt att jag tappar kraft eller att det förhindrar att man driftar lite när tillfälle ges :)

/John

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....