Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelkf
Har i och för sig turen att än så länge slippa saltade vägar men vi har ju ändå slask/snö under perioden oktober-april häruppe. Själv har jag bilen i kallgarage med UH-ladd av batteri under de kallaste perioderna i januari, februari och mars samt motor- och kupévärmare. På jobbet står bilen ute med värmare på tidur. Hittills har jag inte haft några problem med rost men bra bilskötsel överlag och att slippa saltet är nog det som bidragit mest.
av mena
Bör det inte vara ytterst ovanligt med en V70N som rostar om man nu även har den i garage?

Är de inte väldigt bra rostskyddsbehandlade ?
Användarvisningsbild
av jockas
mena skrev:Bör det inte vara ytterst ovanligt med en V70N som rostar om man nu även har den i garage?

Jag ser dessa bilar dagligen och har inte sett någon rostbenägenhet alls. Då menar jag på ställen som är standard på BMW/MB/Audi, dörrfalsar, bakluckor under rutan, framkant på huven osv. Har sett någon enstaka långmilare då kan det komma krypande i nederkant på skärmarna där skiten samlas bakom plasten.

Tror att en V70n rostar inte om den inte missköts eller pga yttre åverkan! stenskott, repor osv.
Användarvisningsbild
av hollan
nä rostiga v70n hittas inte ens här nere i söder här vägsaltet öses ut
det är inte rosten som kommer ställa en v70n på skroten utan när repkostnaderna översiger bilens värde
av Andis
mena skrev:Bör det inte vara ytterst ovanligt med en V70N som rostar om man nu även har den i garage?

Trevlig att dom är så. Håller med verkar vara mycket bra rostskydd. Hoppas Volvo fortsätter så :-)

Ett av dom starka själen till att jag valde Volvo förutom utseendet och sen är dom ju rätt ensamma i Xc modell om man ska ha bensin drift samt behöver den höjda markfrigången. Konkurrenterna jag titta på tog hiskligt med soppa i bensin versionen.

Ska man köra Mercedes får man göra som min vän man kör inte på vintern :-) för övrigt fina bilar men rostar för mycket.

---Tillbaka till ämnet.---

Har haft bil i varmgarage dom sista 17 åren som inte körs på vintern och ska man inte använda bilen då är det modellen allt står helt orört rost som finns har inte hänt någonting med samt ingen oxid i strömbrytare eller annat heller. Att lagra en bil ute är lika med då kan man lika bra göra sig av med den blir bara problem med allt fukt och oxid och annat strul.

Men en bil som rullar dagligen i vinterväder ska man nog som alla skriver här akta sig för att köra in och ut hela tiden.

Med vänlig hälsning,
Andis
av svmh906
joelkf skrev:Har i och för sig turen att än så länge slippa saltade vägar men vi har ju ändå slask/snö under perioden oktober-april häruppe. Själv har jag bilen i kallgarage med UH-ladd av batteri under de kallaste perioderna i januari, februari och mars samt motor- och kupévärmare. På jobbet står bilen ute med värmare på tidur. Hittills har jag inte haft några problem med rost men bra bilskötsel överlag och att slippa saltet är nog det som bidragit mest.
Du bor säkert i norrland och slipper saltet.
av svmh906
Tror de ska vara det, köpte en 07:a precis o vill absolut inte ha några rostproblem med den i framtiden.
av svmh906
jockas skrev:

Jag ser dessa bilar dagligen och har inte sett någon rostbenägenhet alls. Då menar jag på ställen som är standard på BMW/MB/Audi, dörrfalsar, bakluckor under rutan, framkant på huven osv. Har sett någon enstaka långmilare då kan det komma krypande i nederkant på skärmarna där skiten samlas bakom plasten.
Tror att en V70n rostar inte om den inte missköts eller pga yttre åverkan! stenskott, repor osv.
Låter bra, vad jobbar du med?
av joelkf
svmh906 skrev: Du bor säkert i norrland och slipper saltet.
Eh ja? Det var väl rätt tydligt i mitt första inlägg. Men tyvärr så är osaltade vägar inget man kan ta för givet här heller. Nästan hela E4:an saltas samt en del andra större vägar, längs hela Norrbottenskusten så det kommer ju mer och mer. Själv har jag dock turen att inte behöva trafikera saltade vägar med mina bilar.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]