Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Solna Bilteknik skulle jag aldrig lämna in en bil till.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 55&t=50090
http://www.zatzy.com/allmaent/325513-se ... eknik.html
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103074

Och det var troligen inte hjulet till kompressorn som hade lossnat, för det rör man inte när man servar. I "stora servicen" borde det förutom oljebyte, filter och sånt även ingå kamrem med spänn- och styrhjul och vattenpump samt aggregatrem och dess spännhjul. Jag gissar att det är detta spännhjul som lossnat. Då borde du inte bara ha tappat AC utan även styrservo och laddning. Detta är inget som går förbi obemärkt. Bilen blir väldigt tung att styra och sen tänds ju förstås laddningslampan också.

Eftersom du anförtrott Solna Bilteknik att göra en viktig service på din bil så skulle jag ta den till en annan, vettig, verkstad och ha dem att konditionsgranska den. Det vore inte första gången dom fuskat och monterat begagnade delar, helt enkelt låtit bli att byta nånting öht. Kamremmen skojar man inte med, det blir inte billigt om den går av.

Man skojar inte med aggregatremmen heller förresten. Det beror lite på från motor till motor men på vissa bilar kan en brusten aggregatrem fastna i kamremmen och då är det gonatt. Att inte montera spännhjulet ordentligt är inget annat än dåligt utfört arbete.
Användarvisningsbild
av mvos
Ok. jag hade minna misstankar.
Är inte själv nöjd och har lämnat in bilen där flera gånger och haft strul några gånger.
Har slutat att lämna bilarna där.
Användarvisningsbild
av Perc
Men du minns inte om du även tappade servon samtidigt?

För servon (och generatorn) går på samma rem som AC. Alla tre försvinner alltid på samma gång om nånting händer med remmen.
Användarvisningsbild
av mvos
Jag kom ihåg fel. Det var inte remskivan som lossnade utan det var centrumbulten och navet/kopplingen i mitten som lossnade. Remskivan och remmen satt kvar och servon fungerade.
av kamilenski
Fy.
Så mycket strul för en liten bult :-(
av patrikp123
Jag förstår inte att någon fortfarande använder Solna Bilteknik. Jag var med en vän som hämtade ut sin bil där igår och under tiden jag stod där lyckades dels de två kvinnor som stod i receptionen och tog emot kunder vara otrevliga mot 6 av 8 kunder- någon form av rekord.
Dessutom ville de inte lyssna på min väns och även en annan kunds åsiktier kring ett garanti ärrende. De visste helt klart vad som gällde och vad som sagts trotts att de själva inte varit med i något av samtalen.

Solna bilteknik är ett oerhört oseriöst bolag med väldigt otrevlig och oproffsig personal.

PP
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Klåparjävlar! Tur att man kan skruva själv så man slipper såna rötägg!
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]