Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av damir
hej
Jag är ny till denna forum och hoppas att kunna få lite tips. Jag har ägt min v50 1.8F sedan december, för ca 1 månad har bilen haft en ojämn tomgång vid kökörning eller när jag ska parkera bilen. I övrigt går bilen bra, jag har inte tankat etanol alls, samt har bilen varit inne på Bilia där de har bytt nya tändstift, nya spridare men problemet verkar fortfarande finnas. har läst på denna forum att det kan ha något med spjällhuset att göra? Bilia säger att de har gjort rent spjällhuset och luftmängsmätaren, tidigare..i min värld anser jag att de ojämna tomgången är inte normalt, har ni tips eller förslag? Bilen har endast gått 8000 mil och är 2008 års model. tack för återkoppling o feedback
av Tartryffel
damir skrev:hej
Jag är ny till denna forum och hoppas att kunna få lite tips. Jag har ägt min v50 1.8F sedan december, för ca 1 månad har bilen haft en ojämn tomgång vid kökörning eller när jag ska parkera bilen. I övrigt går bilen bra, jag har inte tankat etanol alls, samt har bilen varit inne på Bilia där de har bytt nya tändstift, nya spridare men problemet verkar fortfarande finnas. har läst på denna forum att det kan ha något med spjällhuset att göra? Bilia säger att de har gjort rent spjällhuset och luftmängsmätaren, tidigare..i min värld anser jag att de ojämna tomgången är inte normalt, har ni tips eller förslag? Bilen har endast gått 8000 mil och är 2008 års model. tack för återkoppling o feedback
Hej

1. Du har postat i fel forumdel, V50 har en egen kategori: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=31
2. Ditt fel har egentligen inget att göra med trådens ämne (annan motor, annan bil, annan drivning, annan årsmodell, tomgångsproblem vs körningsproblem)

Så testa att skapa en ny tråd där så får du säkert hjälp!
av aspana
Hej,

Läser med stort intresse denna slinga då jag har samma difussa problem med min D5 AWD från 2010. Var det styrenheten för fyrhjulsdriften även för dig?

MVH

Andreas
av Heltloss
Supermontören skrev:Tack Mattias ska prova detta imon,
var d så dom gjorde på din bil för att komma fram till en lösning?
Hej, Har liknande problem med min nyinköppta XC60 D5 AWD 2010.
Har du kommit vidare med problemet, var det även fel på fyrhjulsenheten för dig med som det var för linois?

//MVH
Andreas
av Tim
Finns en mjukvara specifikt till haldex styrenheten som tar bort ryckningarna. Alltså det skall inte laddas en DEM uppgradering utan en specifik mjukvara som anges i en teknisk journal byt inte styrenheten förens det är gjort!
av linois
aspana skrev:Hej,

Läser med stort intresse denna slinga då jag har samma difussa problem med min D5 AWD från 2010. Var det styrenheten för fyrhjulsdriften även för dig?

MVH

Andreas
Det stämmer, den byttes och ryckningarna försvann.
Jag sålde bilen för snart 2 år sedan och träffade nuvarande ägare. Han berättade att bilen börjat rycka igen....Det han blev tipsad om och gjorde var att byta bränsleleverantör. Han körde på Statoils diesel och bytte till Shell(tror jag) och ryckningarna försvann.

Mvh Mattias
av Rolfg
Hej.
Jag köpte min XC60 2010 D5 AWD för några månader sedan. ( 8550 mil )
Ganska snart uppmärksammade jag de tidigare beskrivna ryckningarna, exakt enl. beskrivningen var 30 sekund.

Första gången jag hade bilen inne balanserades alla hjulen och både firman och jag tyckte det blev bättre.
När jag sedan lagt på vinter hjulen ( friktionsdäck ) som är mjukare och tystare är sommarhjulen, så märkte jag ryckningarna igen väldigt tydligt när man körde i motorvägsfart på farthållare.
In på verkstaden igen med hela forumtråden utskriven. Det lästes och provades.
Man kopplade bort bakhjulsdriften, på detta sätt kunde vi avgöra om det hade med haldexen att göra. Jag var ute o körde en runda med enbart framhjulsdrift. Det kändes som en annan bil, så mjukt o fint den gick. Tillbaka till verkstaden igen och avlägga rapport till mekaren.
Firman ville inte gärna släppa till en ny styrbox till haldex, men de sade samtidigt att är det det som måste till så blir det så.

Jag åkte till jobbet och senare under dagen ringde de och berättade att de laddat i en ny mjukvara för haldex styr box. Volvo hade upptäck ett räkne fel i mjukvara som skickade en felaktig signal var 30 sekund till haldex kopplingen.
Ok, inga problem för mig, bättre med ny mjukvara i den befintliga styrboxen än en ny styrbox som kan börja strula.

Hämtade bilen på kvällen. Kändes direkt som en annan bil. Så attans mjukt o fint den gick, inte ett ryck eller knyck. Jag märkte då att det har ryckt mer än var 30 sekund, så stor var skillnaden.
Nu funkar bilen precis som jag vill och med extrakraften från Polestar så är den helt underbar att köra.

Slutet gott.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]