Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smärgel
Funderar på att skaffa timer-mjukvara till min dieselvärmare och är lite nyfiken på hur den fungerar och vad ni som använt den tycker:

- Styrs kupéfläkten också så att man får värme i kupén eller värms bara motorn?
-Hur länge bör den köras för att få hyfsad värme i kupén vid säg -10C?
- Drar den mycket ström? Dvs. bör jag köra långt efter att ha använt värmare?
-Andra fördelar/nackdelar?
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja den styr cupefläckten också.
du ställer tiden när du ska hämta bilen & bilen själv räknar ut när värmaren ska startas, beroende på ute temp.
ja den drar mycke ström. bilen bör köras lika många minuter som värmaren varit aktiverad.
värmaren har även strömöverrvakning, som stänger av cupefläckten om strömen blir låg & hjälper inte det så stänger den av värmaren.

har själv värmare & kommer inte på några nackdelar
av smärgel
Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av Bothner
Hej, jag tyckte det var helcool att när vi var i fjällen ha varm bil vid stugan och i backen efter lite skidåkning (inte den här vintern) :D .
Ingen imma av alla svettiga och blöta kläder, avisad och fin.

Men det funkade i tre dagar. Sen var batteriet slut. Vi hade nära till backen! Det förklarar en del.

Vintern efter det blev det att ta med en förlängningssladd och kupevärmare för att ha varm bil vid stugan. Varm bil i backen var bara att glömma.

Ett tips bara.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bothner skrev:Hej, jag tyckte det var helcool att när vi var i fjällen ha varm bil vid stugan och i backen efter lite skidåkning (inte den här vintern) :D .
Ingen imma av alla svettiga och blöta kläder, avisad och fin.

Men det funkade i tre dagar. Sen var batteriet slut. Vi hade nära till backen! Det förklarar en del.

Vintern efter det blev det att ta med en förlängningssladd och kupevärmare för att ha varm bil vid stugan. Varm bil i backen var bara att glömma.

Ett tips bara.
man bör försöka åka lika många minuter med bilen som värmaren varit aktiv, för att den ska hinna ladda upp.
har man för nära kan man ju välja att bara köra värmaren på dit eller hem resan, inte båda.
ett alternativ är ju att ställa tiden 10-20 min efter det at man ska ha bilen, så kommer värmaren att gå 10-20 minuter kortare. bilen blir inte lika varm, men heller inte lika kall
Användarvisningsbild
av Bothner
Det är något som jag funderat på när det gäller Batteriets placering i bakluckan på min S80. På vintern borde det alldrig komma upp i "rumstemperatur" jämfört med om det hade suttit i motorrummet och "smittats" av motorvärmen?
Är det inte en brist när det gäller kapaciteten för batteriet?
Optimalt laddas väl ett batteri vid ca +20 graderC eller!?
Har Volvo tänkt på det när dom av plats/viktskäl placerade batteriet i skuffen?
Det är ju alltid kallt under golvet i skuffen, kanske lite värme strålar in från avgasröret.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bothner skrev:Det är något som jag funderat på när det gäller Batteriets placering i bakluckan på min S80. På vintern borde det alldrig komma upp i "rumstemperatur" jämfört med om det hade suttit i motorrummet och "smittats" av motorvärmen?
Är det inte en brist när det gäller kapaciteten för batteriet?
Optimalt laddas väl ett batteri vid ca +20 graderC eller!?
Har Volvo tänkt på det när dom av plats/viktskäl placerade batteriet i skuffen?
Det är ju alltid kallt under golvet i skuffen, kanske lite värme strålar in från avgasröret.
ett bateri blir aldeles för varmt om det är plaserat öppet i motor rummet, så där vill man helst inte ha det.
ett kalt batteri har svårt att leverera ström snabbt, men man kan ladda ett kalr batteri med högre spänning än om batteriet är varmt.

när det gäller bränslevärmaren så är ju batteriet vid detta tillfälle kalt i båda fallen, då värmaren körs när motorn är avstängd & oftast när den varit det hela natten
Användarvisningsbild
av Bothner
Tänkte mest på uppladdningsförmågan om batteriet är kallt. = Då ett friskt batteri blir nerkylt har det väl mer kräm en ett dåligt laddat som kyls ner under den tänkta kalla natten?
utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]