Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
När jag parkerar har jag ett missljud en gång i minuten som låter som en högljudd bakrutetorkare.
Idag kom jag på attest är handbromsen som spänner och släpper av någon anledning.
Försvinner om jag spänner handbromsen manuellt.

Ska det vara så?
Användarvisningsbild
av skyrazer
Rätta mig gärna om jag har fel.
När jag köpte min V60 höll säljaren på som tusan med min handbroms att lägga i den, gasa så den släppte och lägga i den igen när han körde ut bilen ur hallen. Han sa att den kan trilskas i början och att jag skulle, i LÅGA farter, lägga an den när jag rullade och att den på så sätt skulle "lära sig" var optimalt bromsläge ligger.
Jag tolkade det som att den lär sig själv hur mycket kraft det krävs för att få den att släppa och inte (som bekant behöver man ju inte släppa den när man kör iväg) genom detta system, typ som en "inkörning".
Detta är helt grundlösa uppgifter som jag bara gissar men min handbroms släpper inte när jag inte vill i alla fall? :)
Användarvisningsbild
av apersson850
På min XC70 drar motorn som sätter an parkeringsbromsen tills den tycker det går tillräckligt tungt. När den ska lossa bromsen igen kör den en viss tid, som tydligen är utmätt för att räcka till för att lossa bromsen ordentligt.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Den spänner och släpper alltså en gång i minuten utan att jag rör knappen under ratten. ??:-/
Detta när jag står still med motorn avstängd men tändningen på.
av Raymond
Släpper den så at bilen börjar rulla, eller bara hør du at den aktiveras? Har langt bak i hukommelsen något om att den "efterdrar" handbromsen vi vissa forutsetningar. Tex om bakbromsen var varm när du stannade til. Då vil jo bromsskivan teoretiskt krympa når den kyls av, och behøvs efterdras.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
apersson850 skrev:Jaha, det gör kanske min också. Jag vet inte. Jag brukar inte stå med tändningsläge till utan att motorn går. Varför gör man det?
Stannar och stänger av motorn men öppnar inte dörren.
Då är ju radio och lite igång.
I det läget börjar handbromsen spänna och släppa en gång i minuten.
Dock inte varje gång jag stannar så.
Har ej handbromsen i utan står med lådan i P-läge.
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, i det läget. I så fall har detta aldrig hänt mig, för så står jag ju också ibland.

Om du öppnar dörren, så radion stannar, stänger dörren och sen slår på radion med radions strömbrytare (inte "nyckeln"), händer det då också?

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]