Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en volvo 945 -98
Senaste tiden när bilen stått stilla ett tag och jag startar den så tjuter det under huven och det låter som att det kommer från någon av remmarna någonstans. Jag noterade att remmen till kompressorn är något torrsprucken. Igår när jag satt i bilen och lyssnade på radio en halvtimme med motorn av så gick inte bilen igång sen, fick rulla igång den på tvåan och då gick det direkt. Trött batteri? Radio drar väl inte direkt så mycket ström att batteriet dräneras efter en halvtimma. Jag vet inte om detta hänger ihop med tjutandet att generatorn får anstränga sig extra mycket elelr något och att kanske remmen sitter lite löst? Någon med tips?
Byt remmarna, kontrollera batteriets kondition samt kontrollera hur mycket generatorn laddar. Gör åtgärderna i den ordning jag skrivit.

Mvh GK
Sätt en voltmätare mellan batteripolerna. Den borde ladda över 14v för att vara frisk.

När du lyssnade på radio, råkade du få på lyset samtidigt? Enbart radion skulle inte dra ur batteriet så mycket och med ett så dåligt batteri skulle den knappt orka starta själv
Generatorn visar 14.08v så då är det väl inge fel på den antar jag...
Jag fick höra att mina remmar satt lite lösare än dom borde. Kanske dags att byta alla, har inte gjort detta någon gång.
Vet inte riktigt exakt hur man gör med alla tre remmar, står detta i tex haynesboken?
Efter byte av servorem, generatorrem samt ac-rem så slutade ljudet. Tror det var servoremmen som tjöt. Fyllde även på med servovätska för det var under minimum och tyckte den lät därifrån med vid rattande
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..