Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skrev detta inlägg i forumdelen för styling och annat men den verkar inta ha nått någon särskilt stor läsekrets. Prövar därför i denna forumdel om någon har den info jag söker. Tack på förhand!

Tjena,
Jag har en V70N XC från 2001 som jag funderar att pröva lite olika varianter på för att skoja till inredningen lite. Den har lacken Askguld metallic, ljusbrun plast och mörkbrun helskinnsinredning. Denna Färg- och materialkombination vet jag dock inte vad den kallas på "Volvo-språk". Ratten är i svart plast och de mörkbruna lädret.

Så, vad heter de olika färgerna på inredningen? Är den svarta(gråsvarta) plastens färg Charcoal? Kallas det mörkbruna lädret för Oxblod? Är den ljusbruna plasten det som kallas Oak? Eller ännu bättre, vet nån koderna för de olika färgerna? Jag har ruskigt dålig koll och behöver som ni ser lite vägledning.

Funderar nämligen i dessa banor:
1) byta ut min gråsvarta växelspaksdamask mot en ljusbrun
2) byta ut/måla om den gråa växelspaksknoppen mot/till samma(mkt snarlik) färg som det mörkbruna lädret
3) byta ut/måla om det ljusbruna armstödet i mittkonsollen mot/till samma färg som det mörkbruna lädret
4) måla om handbromshandtaget till samma färg som det mörkbruna lädret

Vxl-spaksdamask kan man ju hitta billigt på bildemontering men de andra grejerna finns väl inte ens i sortimentet? Tja, tacksam för svar.

Mvh
joelkf skrev:Skrev detta inlägg i forumdelen för styling och annat men den verkar inta ha nått någon särskilt stor läsekrets. Prövar därför i denna forumdel om någon har den info jag söker. Tack på förhand!

Tjena,
Jag har en V70N XC från 2001 som jag funderar att pröva lite olika varianter på för att skoja till inredningen lite. Den har lacken Askguld metallic, ljusbrun plast och mörkbrun helskinnsinredning. Denna Färg- och materialkombination vet jag dock inte vad den kallas på "Volvo-språk". Ratten är i svart plast och de mörkbruna lädret.

Så, vad heter de olika färgerna på inredningen? Är den svarta(gråsvarta) plastens färg Charcoal? Kallas det mörkbruna lädret för Oxblod? Är den ljusbruna plasten det som kallas Oak? Eller ännu bättre, vet nån koderna för de olika färgerna? Jag har ruskigt dålig koll och behöver som ni ser lite vägledning.

Funderar nämligen i dessa banor:
1) byta ut min gråsvarta växelspaksdamask mot en ljusbrun
2) byta ut/måla om den gråa växelspaksknoppen mot/till samma(mkt snarlik) färg som det mörkbruna lädret
3) byta ut/måla om det ljusbruna armstödet i mittkonsollen mot/till samma färg som det mörkbruna lädret
4) måla om handbromshandtaget till samma färg som det mörkbruna lädret

Vxl-spaksdamask kan man ju hitta billigt på bildemontering men de andra grejerna finns väl inte ens i sortimentet? Tja, tacksam för svar.

Mvh

Gå in på Volvos tillvals sida och kolla koderna där. http://accessories.volvocars.com/Access ... c/sv-SE/SE
defacto skrev: Gå in på Volvos tillvals sida och kolla koderna där. http://accessories.volvocars.com/Access ... c/sv-SE/SE
Ja, tillbehörswebben brukar jag också kolla på rätt ofta om jag söker en Volvo original-pryl, VO-numret på den eller nåt sånt. Som jag skrev så är det alltså vad de olika färgerna HETER i inredningen jag ville ha reda på. Där är såvitt jag vet, inte tillbehörswebben behjälplig. Eller finns det någon förteckning där över sånt?
joelkf skrev:
defacto skrev: Gå in på Volvos tillvals sida och kolla koderna där. http://accessories.volvocars.com/Access ... c/sv-SE/SE
Ja, tillbehörswebben brukar jag också kolla på rätt ofta om jag söker en Volvo original-pryl, VO-numret på den eller nåt sånt. Som jag skrev så är det alltså vad de olika färgerna HETER i inredningen jag ville ha reda på. Där är såvitt jag vet, inte tillbehörswebben behjälplig. Eller finns det någon förteckning där över sånt?

står till 99% bredvid deras artikel nr

tex :

Art. nr. Beskrivning
39967698 00-04, Grey, LHD, Sats om fyra mattor
39967700 00-04, Beige, LHD, Sats om fyra mattor
39967699 00-04, Oak, LHD, Sats om fyra mattor
defacto skrev:
joelkf skrev:

står till 99% bredvid deras artikel nr

tex :

Art. nr. Beskrivning
39967698 00-04, Grey, LHD, Sats om fyra mattor
39967700 00-04, Beige, LHD, Sats om fyra mattor
39967699 00-04, Oak, LHD, Sats om fyra mattor
Dom sista 3 siffrorna är alltid färg PMS-koden

OXblod är den lite mer rödbruna färgen Volvo använder
Alright, tack för den infon! Färgkoden visste jag inte att man kunde se på det viset. Återigen, tack för infon. Mitt problem blir ju att jag inte riktigt vet vad i bilen som har vilken färg. Att jag kikar på tillbehörswebben då blir ju nåt som i bästa fall ger en hint om vad som finns överlag i tillbehörsväg, inte vad färgerna på den inredning jag har i bilen heter. Därför frågar jag här på forumet. Tex får jag inte reda på via tillbehörswebben om den svarta plasten och vinylen är Graphite eller Charcoal. Eller vad den ljusbruna Vinylen heter. Är det Beige? Oak? DET tar jag gärna emot hjälp med.

Tack på förhand
joelkf skrev:Alright, tack för den infon! Färgkoden visste jag inte att man kunde se på det viset. Återigen, tack för infon. Mitt problem blir ju att jag inte riktigt vet vad i bilen som har vilken färg. Att jag kikar på tillbehörswebben då blir ju nåt som i bästa fall ger en hint om vad som finns överlag i tillbehörsväg, inte vad färgerna på den inredning jag har i bilen heter. Därför frågar jag här på forumet. Tex får jag inte reda på via tillbehörswebben om den svarta plasten och vinylen är Graphite eller Charcoal. Eller vad den ljusbruna Vinylen heter. Är det Beige? Oak? DET tar jag gärna emot hjälp med.

Tack på förhand

Det kan vara en vild gissning men charkol är ju den mörka plasten och graphite är den mer ljusare färgen (vilket du kanske redan vet)
Den typ hudfärgade är beige och oak är en mer brun & trä inslag oak är oftast på deltalj nivå vid hands fack osv.
Om du vill kan du ladda upp bild på dom detaljer du vill ha hjälp med så kan jag svara exakt villen färgton det är.
Har varit och fotat en del av interiören nu och tänkte ladda upp dem på forumbilder.se men den sidan verkar inte funka just nu. Har nån några tips på andra liknande sidor?

Har även kollat runt en del och tror mig ha lite mer koll nu.
- Graphite är alltså den gråsvarta färg inredningens plastdetaljer och delar har, tex ECC:n, på MY01-04 på p2-bilarna. Motsvarande på senare årsmodeller är Charcoal och den är snarare svart än grå?

- Oak är namnet på panelinläggen i dörrar och på handsfacket med träimitation, att jämföra med tex Mesh, men ÄVEN benämningen på en kombination av färg och material på bilens inredning?

- Är rätt säker på att det är Oxblod jag har på skinninredningen i bilen. Den mörkaste av skinnklädslarna som inte är svart.

Well, det var några funderingar.
joelkf skrev:Har varit och fotat en del av interiören nu och tänkte ladda upp dem på forumbilder.se men den sidan verkar inte funka just nu. Har nån några tips på andra liknande sidor?

Har även kollat runt en del och tror mig ha lite mer koll nu.
- Graphite är alltså den gråsvarta färg inredningens plastdetaljer och delar har, tex ECC:n, på MY01-04 på p2-bilarna. Motsvarande på senare årsmodeller är Charcoal och den är snarare svart än grå?

- Oak är namnet på panelinläggen i dörrar och på handsfacket med träimitation, att jämföra med tex Mesh, men ÄVEN benämningen på en kombination av färg och material på bilens inredning?

- Är rätt säker på att det är Oxblod jag har på skinninredningen i bilen. Den mörkaste av skinnklädslarna som inte är svart.

Well, det var några funderingar.
Verkar stämma.

Tinypic.org tror jag hemsidan heter som jag använde

Jag hittade info om min bil på den här […]

Tjena! Skaffade bilen igår, och redan idag h[…]

Jag sätter mig i sätet med fötterna[…]

Skaffade min första Volvo XC60 D4 2017 och ja[…]