Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Ni som är duktiga på moderna fordon. Efter mycket bekymmer med larmet och tjyvlåsta dörrar i en tidigare tråd så har jag kommit så långt att det nu bara är bakluckelåset på XC 70-07 som ej låses upp. Jag har haft bort låsmotorn och testat den på 12 V, inga problem. Den går alltså i lås men inte upp. Jag har haft bort hela REM-enheten för att se om något ser fel ut, inte. Alla säkringar hela och jag undrar vilket relä på REMmen som driver den lilla låsmotorn. Hur långt kan man undersäka som vanlig person. Det finns två större relän och jag misstänker att de små fyrkantiga "burkarna" är mindre relän. Jag kommer ingen vart längre.

Hjääälp

//Ove
av lokove
Nej! Jag tänkte jag skulle "ringa" kabeln men jag vet inte var den hamnar runt REM-enheten. Jag skulle ohmmäta hela kabeln och eftersom den motorn går i lås men inte öppnar så förmodar jag att det är ett relä som "polvänder" tåtarna till motorn.

//Ove
Användarvisningsbild
av #27
Mitt tips riv ner paneler och kolla kabeln finns även ett kontaktstycke bakom panelen som du kan mäta ifrån.
av lokove
Tack för tipsen. Panelerna är rivna så det borde vara enkelt.

//
av lokove
Ja den fungerar manuellt åt bägge håll.
Användarvisningsbild
av hollan
brukar vara kabeln i gångjärnet i 90% av fallen och resterande 10% är låset som strular din vagn är lite för ny för att ha rem problem men allting kan som bekant hända
lossa kåpan vid gångjärnet och skär upp skyddshöljet/tejpen och prova att rycka i kablarna
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
lokove skrev:Ja den fungerar manuellt åt bägge håll.
Har du läst ur felkoder? Tror det är shuntar? Som styr c låset men Inte säker...
av lokove
Tack grabbar!
Efter att ha skurit upp kabelhärvan och testmätit tåtarna så var det avbrott i en. Fusklagat med dragning utanför gångjärnet. Får väl riva gångjärnet i höst och göra det seriöst för det finns väl inga extrakablar.

Nu fungerar det i alla fall och jag är helnöjd. Tack alla!
//Ove
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]