Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Är nu här ...Har varit inne tidigare o läst lite o verkar vara väldigt trevligt o hjälpande forum .. Har köpt mig en fösta volvo bil tänkte ha den som vinter bil ...
Väldigt trevlig bil att köra o åka i fö dom pengarna den kostar ... Men nu var jag tvungen att besöka bilprovningen o då fick man lite fel med sig hem

Har varit o besiktat o känner inte till volvo så bra så undrar om nån kan hjälpa mig lite

Fick för höga avgasvärden !!

CO 4,3 (0,5) CO 2500 2,4 (0,3)
HC 311 (100 LAMBDA 0,83 (0,96-1,04)

I parantesen är dom värden det ska vara det andra är vad jag fick ....
Vad kan det vara för fel ??
Är det katalysatorn elle är det lambdasonden elle kan det vara nåt annat ..
Har nyligen bytt olja o filter m.m. så bilen är servad

O så handbromsen som tar högt upp ... Fot bromsen är ok o jag har ställt in den med skruvarna på oket ... Räcker det att spänna vajern nu då så att handbromsen tar lite tidigare o lite bättre ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
CO 4,3 (0,5)
CO 2500 2,4 (0,3)
HC 311 (100)
LAMBDA 0,83 (0,96-1,04)
CO ska ligga på 0,5-1 % före katalysatorn, och du har högre än så. Alltså ligger felet innan katten. Kan vara lambdasonden... Följ kabeln upp från sonden till kontaktstyckena, och dra tillbaka gummit på den enpoliga kontakten. Mät signalen där. När allt är riktigt ligger den och pendlar mellan c:a 0-1 V. När motorn går fett som din gör ska den ligga still på 0,8-1 V. Gör den inte det är den antagligen kass.

Justera på vajern tills armarna på oken precis lyfter från sina stopp, inte mer. Självjusteringen behöver hela rörelsen för att fungera. Kolla så vajrar och armar går lätt, och att armarna går tillbaka helt när du släpper handbromsen.
Ta loss oken och och kolla så klossarna rör sig lätt. Skrapa rent och smörj med kopparfett.
Skruvarna i oken är till för handbromsen, justera ganska hårt där, bara precis så det inte ligger på.
av TdiR
Hej hej , har kollat katten o den är ok .. Mät upp lambdan o den håller sig vid 0,7 - 0,8 är den är varm... Mätte aldrig när den var kall ...

Vad kan det vara mer för fel ??
av TdiR
Har byt lambda o allt annat men problemet kvarstår ...
Har även testat med k-sprit o etanol utan att värdena blir mindre ...

Nån som kan nåt mer om dom .. annars får jag sälja men vare synd då den är väldigt fin att köra
av Nortti
var avgastesterna ok senast bilen besiktades??? Har också problem med handbrömsen eftersom den är lite glapp o går att dras åt sidan ca 1-2cm
Användarvisningsbild
av Lantz
har du något sportluftfilter eller dylikt eller kanske hål i avgassystemet det kan också på verka värdena så va det på min 740 iallafall!
Användarvisningsbild
av boostofta
när är den servad?
ny motor olja och luftfilter kan göra underverk på HC och bränsle förbrukning, o jag tolkar det som om din går fett

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]