Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dior
Försökte få hjälp på Volkswagens forum med denna fråga men utan framgång, därför ställer jag frågan till er istället, här får man alltid hjälp.

Vilka nummer ska vara de samma för att man ska kunna lägga över ett däck på en annan fälg?

Jag har bra däck av dimensionen 185/65 R14 (utan fälg) och dåliga däck (på fälg) av dimensionen 185/60 R14 OCH 175/65 R14, kan jag lägga de bra däcken på några av de andra fälgarna? Jag tänkte 185=185 eller 65=65....... :oops: Eller är jag ute och reser igen?
Användarvisningsbild
av 3lias
Det funkar.
Alla däck e ju 14".
180 resp 185 är bredden på däcken. 60 resp 65 är profilhöjden på däcken samt 14 är "fälgmåttet".
Här e en länk där du kan söka på DITT regnr.
http://www.dackia.se/om_dack_och_falg/i ... ragor.aspx
Högst upp till höger på sidan har du "Visa kundvagn", under den har du en klickbar text där det står "Välj bil"
Skriv in ditt regnr så får du fram vilka dimensioner du kan använda dig av.
av Dior
Som vanligt får man snabba bra svar på detta forum, tack för hjälpen. :-)-)

Det är å andra sidan hj__ligt konstigt att jag har också köpt ett sett 13 tums däck till bilen, killen som sålde dem sa att de suttit på en likadan Golf, samma modell och år..... På min bil passar fälgarna bara bak, fram tar bromsoket emot, så jag får hitta någon annan som kan ha dem......som tur är har fadern en bil som rullar på 13 tum.

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]