Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Far min har haft sin 245 i 14 år och det sitter fortfarande samma avgassystem på - Volvo original. Dock fick jag lov att reparera den sista dämparen för några veckor sen då det började läcka i skarven mellan själv dämparen och ingångsröret. Kapade av och svetsade nytt.. Är övertygad om att det går sönder före resten av systemet, såvida han inte sprutat på något..
umekille skrev:Många avgassystem går för kalla
därav de rostar inifrån av kondens.
Kortkörningar får också systemet för kallt så
att det inte torkar invändigt sen motorn stannats.
system där grovleken går ner en storlek på slutröret
blir varmare o håller längre(hemmabyggen)
Finns rostfritt halvsysten(kostar ju mer) till din bil och skall'
du ha den kvar flera år blir det billigare i längden
än köpa flera halvsatser.
hej umekille

jo jag vet om detta men av en ren slump & ren tur så fick jag nys om ett ställe som sålde ut ett parti med Volvos avgassystem/kompletta halvsatser ink alla monterings detaljerna i oöppnade Volvos orginal kartonger & det var ca 7 - 8 stycken kartonger kvar på denna pallen med halvsatser till 240 serien med motorerna B21 - B23 - B27 - B28 - B200 - B230 - D20 - D24 & priset på dessa kompletta halvsatserna i kartong var 580 kr & bilia dom tar 2000 kr för en komplett orginal halvsats + 260 kr för monteringssatsen + 360 kr för någon typ av plåt ett värmeskydd som tydligen enligt killen på bilias reservdelsbutik i sävedalen i göteborg ska sitta under bilen ovanför avgassystemet/katalysatorn men någon sådan skyddsplåt/värmeskydd det hittar jag inte under min bil när jag kollade iaf..........så 2000 kr + 260 kr + 360 kr = 2.620 kr & jämfört med 580 kr så var det inget svårt val :lol: & priset för ett rostfritt avgassystem efter katalysatorn ink monteringssatsen med gummi upphängningarna ink 4 stycken rostfria avgasrörs klammor till volvo 240 för årsmodellerna mellan 1987 - 1993 det kostar totalt 2.690 kr så du har helt rätt i det du säger att det blir billigare i längden med rostfria avgassystem än att köpa flera halvsatser..........men om jag nu inte hade haft en sådan tur med att hittat denna sjukt billiga volvo orginal halvsats ink alla monterings detaljerna för 580 kr i maj månad i år......så hade jag garanterat till 100% köpt & monterat på ett rostfritt avgassystem på min volvo 240GL/1988 för jag hade aldrig i helvete betalat 2.620 kr hos bilia för ett galvat avassystem när jag kan få ett avgassystem helt i rostfritt ink allt för 2.690 för priset skiljer ju bara på 70 kr & för dessa 70 kr så får du ett avgassysten som håller bilens livslängd ut :D
Volvo264GLE skrev:Far min har haft sin 245 i 14 år och det sitter fortfarande samma avgassystem på - Volvo original. Dock fick jag lov att reparera den sista dämparen för några veckor sen då det började läcka i skarven mellan själv dämparen och ingångsröret. Kapade av och svetsade nytt.. Är övertygad om att det går sönder före resten av systemet, såvida han inte sprutat på något..

okej men det är mellanröret som sitter mellan den bakre ljuddämparen & går över bakaxlen till den främre ljuddämparen som tar mest stryk av vägsalt/stenskott/vatten osv för resten av avgassystemet brukar hålla längre än just detta röret & mitt egna mellan rör det är av så jag har fått lagat det provisoriskt så länge

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]