apersson850 skrev:Jag har inte sett någon uppgift på hur fort en generation 4 kan gå från noll till fullt ingrepp. Däremot säger Volvo att den går andra hållet på 60 ms, för det gör den om man plötsligt ställer sig på bromsen.
Japp, 60 ms för att släppa har jag fått från volvo, 80 ms uppgiften för att aktivera Gen 4 kom från VW/Audi har jag för mig då volvo inte har sagt något här. Om det stämmer vet jag dock inte. Vad Gen 5 har vill ingen säga, men 500 ms känns det som i min bil i alla fall.
Nu med Gen 5 så måste jag säga att allt går grymt slött om man tex jämför med en BMW, volvo halkar allt längre och längre efter.
-----
Ta tex bilar utan AWD, BMW vs Volvo
Titta på Antispinn/DSTC. När jag kör uppför en hal backe med BMWn så är BMWns antispinn så snabbt att det knappt slirar alls, BMWn hinner reglera kraften utan fördröjning så att man bara märker att lampan blinkar och kraften minskar något, bilen glider uppför backen, motorn portionerar ut exakt så mycket kraft som det går med behållet väggrepp, behövs något hjul bromsas sker det på ett ögonblick.
Men en 2WD Volvo i samma läge så brassar Volvo på motorn för fullt, det tokspinner hysteriskt ett ögonblick, då slår volvon av motorn helt, stendött, man slår nästan pannan i vindrutan, och volvon tokbromsar de spinnade däcken. Sen börjar det om. Då är det ibland bättre att slå av DSTC/Antispinn för att komma upp/iväg.
----
Nu har samma betende införts på 4-hjulsdriften om man tittar på AWDn vs xDrive
Gen 5 hinner spinna ordentligt fram innan kraften kan föras över till bak.
xDrive gör det blixtsnabbt (Som Gen 4 gjorde) om bilen riskerar aldrig att fastna.
-----
mikebike skrev: fördröjt ingrepp och initial understyrning."
Ja eftersom systemen är slöa så går ju all kraft till fram ett tag och bilen plogar understyrt rakt fram initialt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.