Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:För att nå 0/100 med en koppling av typen Haldex krävs dock att kopplingen kan överföra hela det utgående momentet från växellådan. Annars blir det 0/90 och resten brinner upp i kopplingen.
Det är nog inga problem. Haldexkopplingen klarar så vitt jag vet av att överföra rätt många newtonmeter.
Ja, jag har sett siffror som är i paritet med vad en D5 med automatlåda kan leverera. Men generation 5 har väl blivit av med en lamellskiva, tror jag mig har läst. Sämre momentkapacitet, eller kompenserar de på annat sätt?

Jag testade min bil på blött gräs i en backe som är riktigt jobbig att gå uppför idag. Inte minsta antydan till hjulspinn, så jag fick ge upp när det blev för tätt mellan träden. Fast innan dess kom det en hysterisk salva från hydraulventilerna, så jag trodde först att traction control fick fullständigt hjärnsläpp. Men det var låga grenar som hängde ner över vindrutan så City Safety slog till tvärstopp!
Jag kan tyvärr inte hitta någon fakta just nu men vad jag sett och hört så skall haldexkopplingen klara av att överföra tusentals newtonmeter. Det vridmoment en vanlig bil utvecklar är inte i närheten av vad det står pall för.
llesrof skrev:Jag kan tyvärr inte hitta någon fakta just nu men vad jag sett och hört så skall haldexkopplingen klara av att överföra tusentals newtonmeter. Det vridmoment en vanlig bil utvecklar är inte i närheten av vad det står pall för.
Njae..... En Haldex Gen 3 klarade väl av ca 1500 Nm max har jag för mig och Gen4 2000-2400 Nm , om du har en motor som ger 400 Nm och en växellåda som har 4:1 på ettan så har du ju 1600 Nm på utgående axel så det är på gränsen. (Om nu slutväxeln ligger efter haldexen.)

Gen 3 klarade också att gå från 0 - 1500 Nm på 150 millisekunder. Gen 4 var ju ännu mycket snabbare, har sett uppgifter på ca 80 millisekunder, om det stämmer exakt vet jag inte. Om Gen 5 då ligger på 500 ms så är det ju ett stort steg bakåt.
Jag har inte sett någon uppgift på hur fort en generation 4 kan gå från noll till fullt ingrepp. Däremot säger Volvo att den går andra hållet på 60 ms, för det gör den om man plötsligt ställer sig på bromsen.

Framtill tas väl bakåtgående kraften till kardanaxeln ut från drivaxeln, vilket i så fall innebär efter den slutväxeln. Men det går ju att växla upp före kardanaxeln och sen växla ner igen bakom haldexkopplingen, så det motsäger inte resonemanget ovan.
apersson850 skrev:Jag har inte sett någon uppgift på hur fort en generation 4 kan gå från noll till fullt ingrepp. Däremot säger Volvo att den går andra hållet på 60 ms, för det gör den om man plötsligt ställer sig på bromsen.
Japp, 60 ms för att släppa har jag fått från volvo, 80 ms uppgiften för att aktivera Gen 4 kom från VW/Audi har jag för mig då volvo inte har sagt något här. Om det stämmer vet jag dock inte. Vad Gen 5 har vill ingen säga, men 500 ms känns det som i min bil i alla fall.

Nu med Gen 5 så måste jag säga att allt går grymt slött om man tex jämför med en BMW, volvo halkar allt längre och längre efter.

-----
Ta tex bilar utan AWD, BMW vs Volvo

Titta på Antispinn/DSTC. När jag kör uppför en hal backe med BMWn så är BMWns antispinn så snabbt att det knappt slirar alls, BMWn hinner reglera kraften utan fördröjning så att man bara märker att lampan blinkar och kraften minskar något, bilen glider uppför backen, motorn portionerar ut exakt så mycket kraft som det går med behållet väggrepp, behövs något hjul bromsas sker det på ett ögonblick.

Men en 2WD Volvo i samma läge så brassar Volvo på motorn för fullt, det tokspinner hysteriskt ett ögonblick, då slår volvon av motorn helt, stendött, man slår nästan pannan i vindrutan, och volvon tokbromsar de spinnade däcken. Sen börjar det om. Då är det ibland bättre att slå av DSTC/Antispinn för att komma upp/iväg.
----
Nu har samma betende införts på 4-hjulsdriften om man tittar på AWDn vs xDrive

Gen 5 hinner spinna ordentligt fram innan kraften kan föras över till bak.

xDrive gör det blixtsnabbt (Som Gen 4 gjorde) om bilen riskerar aldrig att fastna.
-----
mikebike skrev: fördröjt ingrepp och initial understyrning."
Ja eftersom systemen är slöa så går ju all kraft till fram ett tag och bilen plogar understyrt rakt fram initialt.
Har ingen erfarenhet av det. Den enda bilen jag har någorlunda i familjen som är tvåhjulsdriven och har STC är min fars V70, men den har jag inte varit ute på sådana äventyr med. Tidigare hade jag bara TRACS på framhjulsdriven Volvo, och TRACS är ju inte antispinn, utan bara fattigmans diffbroms.

Jag har märkt att min XC70 tappar flåset om det slirar för mycket, i vilket fall jag kan sätta den i DSTC SPORT för att undvika detta. Om det inte fungerar bra med DSTC till, alltså. Har bara varit ett tillfälle där den ville dö mitt i ett surhål med DSTC inkopplat än så länge.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 130
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]