Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3lias
PetFer skrev:Hur blir dom ägg?
Verkar ju råskumt att dom skulle ändra form när dom rullar lika mycket överallt!?
Vibrationerna vid inbromsningen borde ju vara skivorna... Ska snart byta till nya runt om hela bilen.
Så vibrationerna på landsväg är alltså att däcken inte är runda längre?
Har ju ändå kvalitetsdäck som sitter på... Pi.s O sk.t!
Hur dom blir "äggiga" kan nog bero på en hel del orsaker som tex att man kör på trottoarkanter titt som tätt eller då och då.
Hur gamla däcken är osv osv...
Detta i sin tur kan göra att kordväven i gummit går sönder o däcket förlorar sin form.
Din däckverkstad kan nog tala om för dig när dom balanserar om de är äggiga eller inte.

När däcken är äggiga känns bilen "orolig" lixom. Fastän man åker på en jämn vägbana så guppar det i vissa farter.
av PetFer
Detta stämmer rätt bra på min! Så fort jag kommer upp i lite hastighet så börjar det studsa. Men märker ingenting på låga hastigheter dock. Tack för tipset, Ska kolla med en däckverkstad!
Har du anliggning på bromsar så vibrerar de även på landsväg. Din bil har gått 21000mil så en total genomsyn av bromsarna är att rekomendera.
Vilka skivor du ska ha vet inte jag.
Har själv bytt ok bak o skivor fram. båda från Biltema till en S60 T5. Skivorna är sportskivor. De lär iaf hålla min bil ut o de är problemfria.
Ska du satsa på kvalitet så är det väll bara orginal eller från Skruvat som gäller. Frågan är om det är värt pengarna.
Provocative skrev:Har du anliggning på bromsar så vibrerar de även på landsväg. Din bil har gått 21000mil så en total genomsyn av bromsarna är att rekomendera.
Vilka skivor du ska ha vet inte jag.
Har själv bytt ok bak o skivor fram. båda från Biltema till en S60 T5. Skivorna är sportskivor. De lär iaf hålla min bil ut o de är problemfria.
Ska du satsa på kvalitet så är det väll bara orginal eller från Skruvat som gäller. Frågan är om det är värt pengarna.
detta problem hade jag på min bil, en V70 XC -02, hade lite an liggning pga av dåliga ok. har nu bytt båda oken bak + skivor + belägg = problemet borta.
(har liiiiite vibrationer från frambromsarna vid inbromsning men inte under färd)
av GKar
Felaktig fram och bakvagnsinställning kan få däcken att "tugga". De blir då inte runda utan mångkantiga.
Känn med handen över däcken om du kan känna ojämnheter och vågigheter, ca 1-3 dm i våglängd.
Om så, gör framvagnsinställning och byt till nya däck...
Har du dålig inställning och byter till däck kommer vibrationerna tillbaka när de slitit ner de däcken med...
Hur man än balanserar ett kantigt däck är det ändå kantigt.
av PetFer
Hej!

Jag har gjort en fyrhjulsinställning nyligen och däcken är precis balanserade.
Skulle tippa på att det är en kombination av dåliga däck och risiga bromsskivor.
När jag gjorde fyrhlulsinställningen så var hela bilen bananas! Vart som ny efteråt!
Så förmodligen så har däcken redan fått styk även fast dom är fräscha...
Jaja, det är väl bara att börja arbetet...

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]