Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Tillverkar man bilar är det väl konstigt om man inte gå hand i hand med med alla som producerar drivmedel, där inkludras även oljebranschen.
Verkar man på en globalmarknad med sin fordon, då får man nog återigen som bilproducent ha helhetsyn, där olika bränsleslag ingår, det har som jag ser det Volvo idag, med olika mototer med olika bränsleslag, från bensin till el.
Vilka ytterligare motoralternativ som kommer till 40 serien har vi sett ännu, de första bilarna är ju inte levererade till konsument ännu !
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T5 bensin 2497cc 5-cyl kommer senare. Vad jag har hört är V46 datum för lite nya prylar till vissa modeller, ex 19" fälgar (hör iof inte hemma i denna tråden)
av MattiasD
W.A.P.E. skrev:T5 bensin 2497cc 5-cyl kommer senare. Vad jag har hört är V46 datum för lite nya prylar till vissa modeller, ex 19" fälgar (hör iof inte hemma i denna tråden)
Är det gamla goa 2.5(F)T man väckt liv i igen? Eller är det en helt nyutvecklad motor?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
2.5FT hade 2521cc så ska man räkna displacement så är den ny. Tyvärr ska den endast paras med automat vilket förmodligen skickar bl.a. förbrukning åt pipan som vanligt. men detta får vi väl ta i en ny eller lägga till i befintlig tråd?
av Linqid
Det finns väl knappt någon tillverkare som lanserar en bil utan att lämna ett par motoralternativ på hyllan. Man vill ju hålla nyhetsflödet igång de första åren. Se på nya 3-serie Touring som enbart kommer med 320/330d och 328i. Nu har första provkörningen varit och pressen har varit på besök. Efter ett tag släpper man snålvarianter, lite senare kommer ett par modeller med xDrive och sist kanske någon prestandahöjdare... Vips, så har man tre provkörning eller tester till i alla världens motortidningar utspritt över tid. Allt handlar om markandsföring, och kanske en och annan certifiering... :)
av perhall
T4-motorn i V40 tycks ju ha fått samma förbättringar som T3 i S60 dvs. mycket snålare än i de störra bilarna. Dessa förändringar har inte kommit till T4F än, som inte ens har s/s. Kanske Volvo inte finner det värt att utveckla F-motorn för att den säljer för lite... och då skulle det ju vara märkligt om T4 har 5,5 och T4F 6,4 i EU-mix i V40N... hoppas dock att jag har fel. /PH
av MattiasD
perhall skrev:T4-motorn i V40 tycks ju ha fått samma förbättringar som T3 i S60 dvs. mycket snålare än i de störra bilarna. Dessa förändringar har inte kommit till T4F än, som inte ens har s/s. Kanske Volvo inte finner det värt att utveckla F-motorn för att den säljer för lite... och då skulle det ju vara märkligt om T4 har 5,5 och T4F 6,4 i EU-mix i V40N... hoppas dock att jag har fel. /PH
Därför borde Volvo inte ha två motorer som är till 99.99 % lika. Det är alltid dyrt och komplicerat att ha två parallella utvecklingsspår. Jag kan inte förstå att enbart bensinmotorer finns, alla ottomotorer borde av tillverkaren vara godkända för bensin och etanol.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Sharkbait skrev:Varför kan man inte välja T4F till V40?!?

Är det Volvo som gnuggar oljebranschens rygg med att sälja "snåla" dieslar?

Eller är E85 på väg bort?

En bedömning av marknaden för denna motor gör att den inte finns till nya Volvo V40. Detta kan givetvis komma att förändras men finns inte i planen just nu.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]