Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cecilia85
Hej!

Är det någon som har V60 R-design som bor ute på landet? det vill säga grusväg med hålor, klarar bilen med kjolpaket av detta? Kommer att packa bilen med barnvagn och 1 barn dessutom (mig själv+ sambo).

Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har liknande förhållanden. Även hur den klarar snöförhållanden med "snöklumpar", trottoarkanter mm.

Valet står mellan R-design V60 eller V60 med summumpaket vilket är bäst?

//Cicci
Användarvisningsbild
av Knight8806
Valet står mellan R-design V60 eller V60 med summumpaket vilket är bäst?
Det du ska tänka på är hög markfrigång och AWD. R-design eller summum, går inte att säga vilken som är bäst. I ert "fall" är summum ett bättre alternativ (om du vill jämföra de två). Sen får man komma ihåg att summum-paketet ger lackade lister nertill i bilens kulör och dessa ser inget vidare ut när de har blivit blästrade med sten. I R-design har du sportigt kjolpaket och chassi, vilket inte lämpar sig för grusvägar och "off-road"-körning.
av pergrein
R-Design är ju 15mm lägre så risken är ju större att man kör sönder något men man får köra extra försiktigt så ska det nog gå bra...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det går bra ibland! :wink:

Jag har blivit "tvingad" att köra rätt mycket grusväg med min V60 R-design och själv grusvägen är inga problem i sig, där går det rätt mjukt. Men det gäller ju att köra sakta. Hålor däremot, det får man passa sig för ordentligt! Jag har skrapat i plastgrejen under spoilern några gånger och i vintras när det kom snö agerade spoliern även snöplog vid vissa tillfällen :???: Den är lägre än man tror!

Numera kör jag dock inte grusväg!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
OBS jag har ingen V60 men åker lite grus ibland, skriver lite tankar ändå. :) Jag är väl lite av den tanken att 15mm i markfrigång inte spelar så stor roll i ert fall. Alla V60 är ju nedlackade och "låga" från början så det problemet har man hursom. Sen kan jag babbla snödrivor om valet mellan R-design o summum rent utrustningsmässigt. Har man åkt summum innan blir man nog besviken på en klent utrustad R-design. Samtidigt kan man ju utseendemässigt inte beställa en V60 utan R-design :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag glömde skriva att det är självklart att ni ska ha en R-design ändå! :wink: Den är mycket, mycket snyggare att se på och otroligt mycket bättre att köra enligt mig.

Jag skulle nog säga att man blir väldigt besviken körmässigt på en Summum om man kört R-design tidigare. Det ingår ju skinnklädsel osv i R-design också. Det som behövs för att det ska bli som Summum är el.man förarstol, aut.avbl. innerbackspegel och elinfällbara ytterbackspeglar.
Användarvisningsbild
av paso
Väljer man driver support paket till R-design så måste man köpa infällbara speglar för 2500 kr.
Just nu tom augusti eller om det var september finns ju Dynamic Edition baserat på Momentum plus skinnstolar och summum- fälgar till bra pris samt att R- design är billigare.
Har själv beställt en V 60 D4 AWD R-design med driver support, hitech och herrgårdsvagnspaket.
Leverans i slutet av september.
Användarvisningsbild
av Knight8806
AWD och hög markfrigång är det som gäller. R-design ser betydligt snyggare ut än de andra alternativen, jag håller med. Om man emellertid tror att R-design specen håller året om när man beger sig ut på landet vintertid med 18 tums fälgar och Pirelli-lågprofilsdäck, lågt sportchassi och sportigt kjolpaket, bör man nog tänka om (om ni kör med friktionsdäck). Ni kanske väljer en ny uppsättning vinterhjul med dubb? Blir i så fall snäppet bättre.

AWD blir ens räddning om det är isigt och halt på den väg man kör när det är ett fall på 20 meter vid sidan av vägen till det landställe man beger sig till.

Bästa vore egentligen att vänta på XC40:n som har premiär nästa år (om budgeten inte räcker för en XC60, XC70 eller XC90), men det är kanske lite för lång väntetid.

Mitt tips bara! :-)-)
av tgneb
Här kommer mitt inlägg angående utseende. Jag tycker inte R-design är snyggt!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Smaken är som baken! :wink:

Jag tycker att S/V60 behöver det lite aggressivare utseendet som R-design ger. Sen är det bara ett plus att interiören blir snyggare med! :) Bättre och roligare väguppträdande. Skarpare och mer direkt styrning. Skönare ratt, skönare stolar osv! :-)-)

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]