Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo4life
Hej! Tänkte byta olja på min bil själv. Har gjort det flera gånger förut på min förra som var en volvo 740. Är det något speciellt man bör tänka på? Hur sitter oljefiltret? Hur mycket olja går det i motorn (5.8L?). Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Funk
Du bör ha en avdragare speciellt till insatfilter, kostar någon femtiolapp på biltema, och en ny packning till oljepluggen. Annars är det inga konstigheter alls. Filtret sitter lät åtkomligt påhöger sida längst fram undertill motorn, och det enda är väl att det kan vara bra att hissa bilen lätt i framkant om du inte gör det på lyft. Det är annars en aning trångt. Det går i drygt 5 liter vid byte så ha 6 liter till hands..

/Thomas
av oldtimersmc
Spärrskaftet som du behöver till hyllsan är det som är snäppet mindre är standard 3/8 dvs 3st åttondelar av en tum :D
Användarvisningsbild
av miso
Hej !
då var det dax att byta filter och olja på min V70N 06a
köpte vertyget som skulle passa på biltema att dra av filtret men det visade sig att det är för litet
är det ngon som vet var man får tag på rätt vertyg för filtret ?

//Micke
Användarvisningsbild
av jojjeblom
miso skrev:Hej !
då var det dax att byta filter och olja på min V70N 06a
köpte vertyget som skulle passa på biltema att dra av filtret men det visade sig att det är för litet
är det ngon som vet var man får tag på rätt vertyg för filtret ?

//Micke
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-20321/

Är det denna du köpt med art:nr 20323?
Användarvisningsbild
av Funk
miso skrev:Jepp det stämmer men det fattas någon millimeter så den halkar bara runt.

//Micke

Då måste du fått fel verktyg, jag har för mig att det till VW är någon centimeter mindre i diameter.

/Thomas
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]