- sön 05 aug 2012, 18:58
Hej, jag är ny på detta forum. Hämtade ut en ny V70 D5 aut i mars 2012, har kört lite mer än 600 mil. Jag är i stort nöjd med med bilen, men orsaken till att jag hittade detta forum är att jag är mycket missnöjd med automatlådan.
Jag har 4 feltyper:
- Allmänt så växlar den inkonsekevent, framförallt från 2:an till 3:an.
- Den "slirar". Typiskt om jag ligger efter en traktor och ska köra om. Då kan den slira kraftigt, med dålig acceleration som följd. Annat typiskt fall är om jag kör på 70-sträcka, kommer till 50-sträcka som sedan följs av 70 igen. När jag då ökar från 50 till 70 slirar den ofta kraftigt på 4:e växeln (tror jag). Bilen känns som en gammal Volvo/Daf remjohan
- Ibland växlar den inte förren vid över 3 000 varv vid svagt gaspådrag, typiskt ut ur en rondell. Tror det är från 2:an till 3:an.
- Några gånger har den ryckt kraftigt (dunkar till) vid nedväxling. Typisk sker detta vid långsam fartsänkning in mot ett trafikljus, kan ske både på högre och lägre växlar.
Har haft bilen inlämnad, de tankade i ny programvara. Jag ska återkomma till dem eftersom det inte hjälpte. Mitt problem är att felen bara händer då och då, vilket gör det svårt att visa felen för Volvo verkstaden.