Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson90
Hej!

Köpte mig en 850 t5a för ca. 2 årsedan.

När jag kom hem efter köpet så insåg jag att miltalsmätaren samt trippmätaren ej fungerade...

I samma veva så ställdes bilen in i garage för vintern och allt revs ur bilen för att fräscha upp/förnya vissa delar.

Mätarhuset som satt i slängde jag och köpte ett begagnat som jag monterade men fick då ingen hastighet i grejerna, sökte runt lite och fick då reda på att upp till årsmodell -95 så mäts hastigheten från växellådan och årsmodellerna efter -95 mätte från ABS givarna eller vad det nu var...

Mätarhuset jag köpte var från en 96-a så då tänkte jag att jag får väl ragga tag i ett som suttit i en 95-a istället..

Idag satt jag på laga.se och hittade ett från en 95-a i Alingsås på deras skrot så jag ringde dom och tänkte be dom lägga undan detta till mig men fick då frågan ifrån personen jag talade med: "Kan du uppge objekts numret på det som satt i när du köpte bilen?" Nej sa jag jag har ju inte kvar det mätarhuset. Fick då ta mig till Volvo och be dom leta reda på det där numret och det var inga konstigheter så jag ringde då upp skroten igen och uppgav numret, då säger personen till mig: " Nepp, det huset vi har kommer ej att fungera i din bil då de har ett annat nummer, det finns 3st såna mätarhus som du kan ha i bil i hela Sverige"

Vilket innebär att det är inga hundralappar vi talar om tyvärr...

Stämmer verkligen detta som personen sa till mig? Eller finns det någon här på forumet som har satt i ett reservdels hus i sin bil och fått det att fungera???

Tacksam för ett skickligt svar! :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dalmans skrev:Låter galet osannolikt.

Tycker jag med.. Aldrig hört något om en "tredje variant" av mätarhus, bara dom två som tar hastigheten från antingen växellådan eller abs.

På tal om det. Är det inte möjligt att bygga om så en bil som tar hastigheten från t ex växellådan istället tar hastigheten från ABSen? :P
av mattsson90
Så den infon jag fick till mig var alltså falsk??? För jag har aldrig hört något liknande :???: .

Så du är 100% säker på att det huset du länkade kommer passa i min bil???
av Uninium
Ja, jag kan inte förstå vad han pratade om. Huset som jag länkat till tar signalen från lådan som din gör. Enklast ser du det på kabelmattan till färddatorn-klockan på huset.

Är det gråa kabelmattan= signal från lådan,upp till 95.

Jag tror tom att du kan ta ett mätarhus från en icke turbo också, det ända som saknas då blir ju turbotrycksmätaren och ev att hastighetsmätaren inte är lika mkt graderad.
Senast redigerad av 1 Uninium, redigerad totalt 0 gånger.
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]