Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvokenta
jpennerb skrev:Förstår inte varför du vill sälja en V70N som gått 18000mil mot en V70II som har gått 30000mil, samt lägg pengar emellan? Skillnaden mellan modellerna är att den nyare är lite tystare och större utrymmen men tycker att V70N står sig väldigt bra mot V70II bla bättre stolar fram...
Nä det är inte mycket man förstår tydligen, tex vad tråden handlade om...
Jag vill kunna köra på ETANOL samt få billigare skatt mot för den jag har idag. Så den nya modellen är inte bara nyare, tystare och har lite större utrymme utan den är även billigare i årsskatt och kan köras på etanol! Det är en jäkla skillnad på min förbrukning idag mot för när jag körde Saab 9-5 biopower. Så därav anledningen och det jag undrade över var vilken av bilarna 2.0F och 2.5FT man skulle välja samt man eller automat. Prata om varför jag ska byta har jag kunna göra vart som helst, samt diskutera min bil jag har idag. MEN som rubriken är så handlar detta inte om min NUVARANDE BIL!
av Jimpen89
Volvokenta skrev:
jpennerb skrev:Förstår inte varför du vill sälja en V70N som gått 18000mil mot en V70II som har gått 30000mil, samt lägg pengar emellan? Skillnaden mellan modellerna är att den nyare är lite tystare och större utrymmen men tycker att V70N står sig väldigt bra mot V70II bla bättre stolar fram...
Jag vill kunna köra på ETANOL samt få billigare skatt mot för den jag har idag. Så den nya modellen är inte bara nyare, tystare och har lite större utrymme utan den är även billigare i årsskatt och kan köras på etanol! Det är en jäkla skillnad på min förbrukning idag mot för när jag körde Saab 9-5 biopower. Så därav anledningen och det jag undrade över var vilken av bilarna 2.0F och 2.5FT man skulle välja samt man eller automat. Prata om varför jag ska byta har jag kunna göra vart som helst, samt diskutera min bil jag har idag. MEN som rubriken är så handlar detta inte om min NUVARANDE BIL!
Provkör båda som du nämnde tidigare. Det skiljer så lite i pris mellan dom så jag skulle välja turbon. Jag skulle personligen aldrig köpa en som gått 30k om det finns de runt 10k. Men de kostar ju några tusenlappar mer.
av jpennerb
Volvokenta skrev:
Oj oj...Ursäkta! Men jag förstår vad tråden handlar om och du kommer INTE att få ett billigare bilägande om du byter "upp" dig till en V70II fast det är billigare skatt och etanoldrift. Dom felen som man kan få på en bil som har gått 30000mil kan verkligen börja kosta stora pengar. Så jag förstår fortfarande inte varför, inte pga av ekonomin iaf :wink:

Mitt råd är att köpa en 2.5ft automat(ja precis som jag själv) MY09 som rullat ca 12000mil där automaten har genomgått en ordentlig service. Då tror jag att du kommer ha en bekväm bil som kan rulla många många mil framöver utan några större extra kostnader utöver vanlig service och reservdelar. Lycka till! :D
av Lövet
Eftersom automatlådeservice inte ingår i serviceprogrammet kommer det bli svårt att hitta en sådan tyvärr. Det är riktigt få som byter olja i automaten på eget bevåg. De enda som har schemalagda oljebyten i automaten är just - taxibilar.
av jpennerb
andreas_lofgren skrev:Eftersom automatlådeservice inte ingår i serviceprogrammet kommer det bli svårt att hitta en sådan tyvärr. Det är riktigt få som byter olja i automaten på eget bevåg. De enda som har schemalagda oljebyten i automaten är just - taxibilar.
När jag var ute efter en 2.5FT så var det just det "milintervallet" som jag började att kolla på och det var faktiskt en hel del av bilfirmorna som kunde ordna en service på automatlådan innan köp(kanske på bekostnad av slutpriset :roll: ) Nu kommer jag inte exakt ihåg hur mycket en service kostar man jag tror det var runt 3000kr?
av MattiasD
andreas_lofgren skrev:Eftersom automatlådeservice inte ingår i serviceprogrammet kommer det bli svårt att hitta en sådan tyvärr. Det är riktigt få som byter olja i automaten på eget bevåg. De enda som har schemalagda oljebyten i automaten är just - taxibilar.

Vad är skälet till att Taxi har ett annat serviceprogram då? Gäller det Volvos båda typer av automatlådor, momentomvandlare- och dubbelkopplingslådorna?
av Lövet
De antas gå mycket mer i stan än vanliga bilar. Oljan slits fortare pga högre temperatur.

Inte ovanligt att taxibilar körs dygnet runt i stan av olika förare. Sånt sliter enormt.
av Lövet
Ovan gäller geartronic. Vet inte om det gäller ps men det borde det göra. Den typen av lådor är ännu känsligare.
av Andis
Trist att inte Volvo kan lägga in automat service på alla automat bilar i service programmet. Då hade det ju varit helt lugnt att köpa automat bil.

En skött låda brukar ju lätt gå 50000 mil vet även taxi bilar som gått ännu längre utan att byta automat. Men då är det täta oljebyten i lådan.

Måste ju bli ett otroligt värde fall på automatversionerna tack vare denna osäkerhet på hållbarheten av lådan, för att dom flesta lådorna inte servas.

Hjälpte en kompis köpa en V70 nyss som gått 22000 mil kol svart olja i automaten men fungera i lådan. Jag sa nu lämnar du in den direkt för oljebyte i lådan. Trots det höll han på att bli övertalad att inte byta olja i lådan när han var med den till Volvo utan fick tjata till sig oljebyte i lådan. Helt otroligt. Då skrev dom i pappren kund tvingat oss byta olja i lådan i service pappret. Helt otroligt säger jag igen. speciellt som han kör 5000-7000 mil om året så skulle inte den lådan som satt i hållit länge till med den oljan som var i den.

Hade väll varit en sak om ny lådan kosta 10-15 tusen kr men med tanke på att dom kan kosta vad som helst. Någon som vet nypriset? Har för mig en polare som byte i sin Saab också den inte byt olja i fick hosta fram 48000 kr för en begagnad försäkringen tog en del tror han fick en självrisk på 15000 kr i slutändan han hade köpt den precis men ändå som han sa var ju inte så kul.

Automat är ju så mycket skönare i en vardags bil som man bara ska glida fram med lugnt och fint. Annat om man ska ner och raka på autobahn då kan Manuel vara kul.

Med vänlig hälsning,
Andis

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]