Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvokenta
andreas_lofgren skrev:De som ligger vid 30.000 mil är vanligen begagnade taxis. Precis den typ av bil du ska undvika om du inte vill ha problem med automatlådan.

Det jag menar med däckdimensioner är att rullomkretsen i dina nuvarande däck är mindre än vad den ska vara på V70II.
=Du kan använda fälgarna men måste byta däcken.
Då är det bästa att undvika automatlåda och det tipset tackar jag för då det kan bli dyrt att byta låda.
Okej, ja men då är det nog bättre att sälja dom fälgarna jag har idag eller låta dom följa med min nuvarande bil :)
av jpennerb
Det var ett j_vla gnäll på automatlådan! Varför ska man undvika den? Sköter man en automatlåda med oljebyten håller den bättre än en manuell.
Användarvisningsbild
av gooose
jpennerb skrev:Det var ett j_vla gnäll på automatlådan! Varför ska man undvika den? Sköter man en automatlåda med oljebyten håller den bättre än en manuell.
Ja en A-låda som är väl skött fungerar minst lika bra eller bättre än en manuell vid dom milen men

Hur vet du att föregående ägare skött bilen som du vill när man köper en beg bil ??
en annan 5a om du äger bilen från låga mil och sköter den som man skall under tiden , Men den dag du säljer den så skall köparen lita på ditt ord om du inte har kvitton som styrker det du säger

Om du inte känner den du skall köpa bilen av eller om säljaren kan visa dokumentation på att sakerna är väl omhändertagna så är manuell att föredra med dom milen

//gooose
av Volvokenta
gooose skrev:
jpennerb skrev:Det var ett j_vla gnäll på automatlådan! Varför ska man undvika den? Sköter man en automatlåda med oljebyten håller den bättre än en manuell.
Ja en A-låda som är väl skött fungerar minst lika bra eller bättre än en manuell vid dom milen men

Hur vet du att föregående ägare skött bilen som du vill när man köper en beg bil ??
en annan 5a om du äger bilen från låga mil och sköter den som man skall under tiden , Men den dag du säljer den så skall köparen lita på ditt ord om du inte har kvitton som styrker det du säger

Om du inte känner den du skall köpa bilen av eller om säljaren kan visa dokumentation på att sakerna är väl omhändertagna så är manuell att föredra med dom milen

//gooose
Håller med dig fullständigt där gooose! Man vet ju aldrig hur den/dom som ägt bilen tidigare skött lådan. En bilhandlare sa till mig att dom byt låda på bilen jag var intresserad av, men detta var inget han kunde styrka. Så finns det inte kvitto på lådbyte eller nån dokumentation på "service" av lådan så kommer jag tacka för mig. Tror dock att manuell är det bästa alt för mig då jag inte tänker köpa någon som gått så pass långt om dom ej bytt lådan och kan uppvisa ett riktigt kvitto.
Användarvisningsbild
av moose
Taxi-specade bilar med automatlåda har oljebyte i lådan vid vissa servicar. Det har inte övriga enligt VIDA så de borde i sånna fall vara bättre att köpa en gammal taxi än en vanlig långmilare...

Sen måste ja nog opponera mej lite angående prisuppgifterna du ger angående din nuvarande bil. Att det generellt är bra priser på beg. bil nu är ju något de flesta vet men att din bil skulle halverats i värde från att varit blockets billigaste förra året måste väl vara lite överdrivet?

Vilket motoralternativ du ska välja kan bara du själv avgöra, men ska du dra mycket flyttsläp, biltransporter eller husvagn finns bara ett alternativ. För vanlig familje körning funkar 2,0f hur fint som helst. Jämför passat 06-10 den såldes med 150hk fsi motor och funkar även den mycket bra utan raketegenskaper. Men med den nackdelen att den vill ha bf98.
av Volvokenta
moose skrev:Taxi-specade bilar med automatlåda har oljebyte i lådan vid vissa servicar. Det har inte övriga enligt VIDA så de borde i sånna fall vara bättre att köpa en gammal taxi än en vanlig långmilare...

Sen måste ja nog opponera mej lite angående prisuppgifterna du ger angående din nuvarande bil. Att det generellt är bra priser på beg. bil nu är ju något de flesta vet men att din bil skulle halverats i värde från att varit blockets billigaste förra året måste väl vara lite överdrivet?

Vilket motoralternativ du ska välja kan bara du själv avgöra, men ska du dra mycket flyttsläp, biltransporter eller husvagn finns bara ett alternativ. För vanlig familje körning funkar 2,0f hur fint som helst. Jämför passat 06-10 den såldes med 150hk fsi motor och funkar även den mycket bra utan raketegenskaper. Men med den nackdelen att den vill ha bf98.
Önskar att jag hade sökkriterierna kvar från då jag köpte min. Då hade den gått 16.500 mil och var ute för 99.000:- och var billigaste -05 med dom milen bland bilfirmor, sökte ej privat då jag ville bli av med min konkursvagn (Saab 9-5 -06) lite snabbt. Kan mycket väl tänkas att det fanns billigare objekt på privatmarknaden.

Nu har den gått 18.800 mil och bilfirmorna bjuder mellan 40-60.000:- , men bilen har ju samtidigt blivit äldre. Så värdeminskningen säger jag inget om...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du kan ju inte jämföra vad en bilfirma säljer en bil för och vilket vad dom byter in den för. Det blir ju helt bakvänt. Du får ju titta på och jämföra inbytespriser då och nu. Eller försäljningspriser då och nu. Inte blanda ihop dom. Sen är det ju så att ska du göra dig av med gamla bilen nu så är det garanterat bäst att sälja den privat.
av Volvokenta
Variosboy skrev:Du kan ju inte jämföra vad en bilfirma säljer en bil för och vilket vad dom byter in den för. Det blir ju helt bakvänt. Du får ju titta på och jämföra inbytespriser då och nu. Eller försäljningspriser då och nu. Inte blanda ihop dom. Sen är det ju så att ska du göra dig av med gamla bilen nu så är det garanterat bäst att sälja den privat.
Jo jag vet, men det är ju så svårt att veta vad man ska begära för den för att slippa ha den ute i flera månader. Ser att det finns ett annat som är liknande min som varit ute på blocket sen Juni.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan ju inte vara särskilt svårt att hitta flera bilar med samma årsmodell, motor, mil och ungefär med samma utrustning?
Observera att det är priset på bilar som säljs privat som gäller och som du ska kika på.
Sen kan jag nästan svära på att det i längden är billigare att behålla bilen du har istället för att köpa en nyare med 30k mil på mätaren.
av jpennerb
Förstår inte varför du vill sälja en V70N som gått 18000mil mot en V70II som har gått 30000mil, samt lägg pengar emellan? Skillnaden mellan modellerna är att den nyare är lite tystare och större utrymmen men tycker att V70N står sig väldigt bra mot V70II bla bättre stolar fram...

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]