Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perc70
Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Igår kväll blev det bärgning av bilen…

Det är en Volvo C70 2,4t. B5244t årsmodell 2000. Nästan gått 14 000 mil.

Ingen tokacceleration, låg på 4 eller 5 an och gasade till lite för att köra om ett långsamtgående fordon. Då small till lite grann, min första tanke var att det var punktering, sen märkte jag att motorn började vibrera/hacka och tappa ork. Körde raskt in till en bussficka.

Kontrollerade i motorrummet men det kändes lönlöst, det var mörkt och visste inte vad jag skulle leta efter. Hade velat öppna locket till kamremmen men hade inga verktyg. Kollade bara olja och prövade att starta bilen ytterligare två gånger. Bilen startade men den vibrerade som att något är sönder i motorn, varvet gick upp fladdrade för att sedan sjunka, tyckte mig också höra ett högre tickande ljud än normalt. Eftersom jag var rädd att skada motorn ytterligare stängde jag raskt av motorn.

Bilen är bogserad till Volvo så de ska först och främst felsöka bilen, men är orolig att de inte kommer veta exakt vad som är fel utan att det är byte av motor de rekommenderar.

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!
av *pettson*
Hur vi än gör är det större möjlighet att volvo prickar rätt i sin diagnos än att vi gör det.
Dom kan undersöka den fysiskt och vi har endast en skriftlig redogörelse som inte är allt för mastig att utgå ifrån.
Rekommenderar dej att invänta deras diagnos. Återkom med den och alla fakta du kan få tag i runt händelsen och din upplevelse.
Godtag INTE en diagnos som säger :Den är körd, byt..
En diagnos är utförlig och berättar exakt vad man vet eller tror har havererat.
En utförlig diagnos är vad man betalar för.
av perc70
Ska återkomma när jag har lite mer kött på benen, efter de har felsökt den. Förstår vad du menar, det är lite lönlöst att gissa på det lilla vi vet. Hoppas verkligen de vet vad de gör så jag får en utförlig diagnos.

Anledningen att jag är lite negativ är att jag tidigare lämnat in bilen där för en installation av larm. Men får till svar att de inte klarar av det, fick inget riktigt svar på varför men att de inte "vågade börja klippa i kablarna". Det som saknades var huvlås med brytare med det kunde de ju ha sagt i så fall och beställt. Istället satte jag in beg. grejer själv och åkte till Bilia för en programmering, blev ju billigare också. Men som sagt nu blir det där igen då jag inte har möjlighet att flytta bilen till en annan verkstad.
av perc70
Nu har Volvo felsökt den och lagat den, det visade sig vara en trasig tändspole, inte alls så allvarligt som jag trodde. Så det var lite falskt alarm. Men har bokat tid till kamremsbyte, likabra att få det gjort.
av danz
perc70 skrev:Nu har Volvo felsökt den och lagat den, det visade sig vara en trasig tändspole, inte alls så allvarligt som jag trodde. Så det var lite falskt alarm. Men har bokat tid till kamremsbyte, likabra att få det gjort.

skönt att det inte var allvarligare än så :) Bra att du får kamremmen bytt också för säkerhets skull :)
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]