Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för infon John.
Men du, vet du något om felet på färddatorn har en tendens att sprida sig?
För det är det jag är orolig för, är mycket intresserad av de ba bilen nämligen och det kan kvitta om färddatorn funkar eller inte, men finns det risk att det sprider sig och mer går sönder så är det inte lika kul :/
Brickprophet skrev:Tack för infon John.
Men du, vet du något om felet på färddatorn har en tendens att sprida sig?
För det är det jag är orolig för, är mycket intresserad av de ba bilen nämligen och det kan kvitta om färddatorn funkar eller inte, men finns det risk att det sprider sig och mer går sönder så är det inte lika kul :/
Törs inte svara på spridningsrisken gällande felet på färddatorn. Vore jag dig skulle jag iaf vilja ha reda på orsaken till felet innan köp så att man inte köper grisen i säcken. Det är även i den displayen som alla varningsmeddelanden visas så även om man inte bryr sig om färddatordelen som visar snitthastighet och sådant så vill man väl ändå ha reda på om bilens diagnossystem hittat något allvarligt fel samt att just det där felet kan påverka värdet och hur lättsåld den blir om du säljer den om några år. Tänker du däremot ha bilen tills det är dags för skroten och kan leva med det så är det ju en annan sak. Jag vill att allt ska fungera när jag köper en bil i den här prisklassen. För mig går gränsen då jag kan börja göra avkall på funktioner kring 10-15000 :) .

/John
Jag får fundera vidare på detta..
Ska ringa Volvo åf imorgon hoppas någon har öppet en söndag!
För på måndag ska jag till bilfirman och skriva papper sen ska dem direkt börja fixa/byta de sakerna jag hittills påpekat.
Visar det sig att den ska ha färddator får dem fixa det eller så ska jag ha min handpenning på 1000 tillbaka, om dem vägrar laga. Anser jag... Anser jag fel? Är redan rätt mycket dem ska fixa till som jag påpekat..
Förarsäte, 2nya däck,länkarmarna, en dörrstop,vindrutespolaren komplett bak, lite lackbubblor i plast list vid railen, tror det var allt.. Kan man kräva att dem ska fixa färddatorn också!? Om de nu visar sig att den ska ha fungerande sådan
Brickprophet skrev:
Droopy skrev:
Brickprophet skrev:Hej igen,
Har redan betalt handpenning på denna bilen...
Jag bryr mig inte om att den inte funkar, jag är endast orolig för att om det är möjligt att det sprider sig och mer går isönder i panelen? Någon som känner till det? :)
Ok, men förklara då för säljaren att färddatorn är trasig ( om du nu är säker på att den fins ) Jag antar att det är den silverfärgade du tittat på, runt 50k ville de ha, gått 20k mil, är det den? Kolla åtminstonde om det är en addition el business, är det en business så ska det vara färddator.

Är den trasig får de väl åtgärda det om det nu inte står i varudeklarationen att den är trasig.
J

jag bor inte i trakten men slog på regnumret och bilfirman och la ihop två och två.

Du borde se på inredningen om det är en addition el business,

här är hur de är standardspecade:

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 5_V70N.pdf

avsaknaden av dimljus på den du är spekulant på säger mig att det är en addition men jag kan ha fel.
business har bla läderklädd ratt och växelspaksknopp, panelinlägg i valnöt, halvskinsstolar, addition har tyg/vinyl.

Ja den är silver för 54.500:-
Bor du i trakten?

Jag får försöka ta reda på vad det är för utrustningsnivå
Frågan är bara hur..

Står inget i varudeklationen att det ska finnas färddator :/
Men misstänker den skrivit så bara för den är trasig. Eller så har jag fel...
Måste ju kunna bevisa för dem att den ska fungera och finns
Du bryr dig inte säger du. Men ändå håller du liv i tråden. Hmm
Aja. Hur som hellst så ljuger inte bilfirman. De säljer en bil utan färddator. Dvs att du inte betalar för den funktionen.
Sedan om den är trasig eller obefintlig spelar ingen roll. Du betalar inte för den så lurad blir du inte.
Finns det o du lagar den så är det bilfirman som blivit lurade. Inte du.
Brickprophet skrev:Jag får fundera vidare på detta..
Ska ringa Volvo åf imorgon hoppas någon har öppet en söndag!
För på måndag ska jag till bilfirman och skriva papper sen ska dem direkt börja fixa/byta de sakerna jag hittills påpekat.
Visar det sig att den ska ha färddator får dem fixa det eller så ska jag ha min handpenning på 1000 tillbaka, om dem vägrar laga. Anser jag... Anser jag fel? Är redan rätt mycket dem ska fixa till som jag påpekat..
Förarsäte, 2nya däck,länkarmarna, en dörrstop,vindrutespolaren komplett bak, lite lackbubblor i plast list vid railen, tror det var allt.. Kan man kräva att dem ska fixa färddatorn också!? Om de nu visar sig att den ska ha fungerande sådan
Då färddatorfunktionen / displayen i det här fallet inte är en extrafunktion utan en integrerad del i bilens självdiagnos och faktiskt i vissa fall är det enda sättet du kan få reda på allvarliga problem med bilen som innebär fara vid fortsatt körning så tycker jag inte att det är fel att kräva att den ska fungera. Det vore en sak om det bara var snitthastighet, bränsleförbrukning och liknande som saknades men här saknas ju även en del av förarinformationen som kanske inte är lika viktig som hastighet och övriga kontrolllampor men jag tycker ändå att den är så pass viktig att jag hellre skulle köpa en annan bil om den inte fungerade och säljaren inte ville reparera eller sänka priset motsvarande reparationskostnad. Jag vet ju själv hur det är när man fastnar för en bil och bara vill köpa utan eftertanke och jag köpte kanske min S60 aningens förhastat och nån tusing för dyrt pga förblindad kärlek vid första ögonkastet :oops: . Jag vidhåller dock att en bil för dessa pengar bör ha all sin fabriksmonterade utrustning i fungerande skick vid köpet och jag har också plågat den stackare jag köpte den av på reparation av alla fel som jag upptäckt hittils som inte varit orsakade av normalt slitage :twisted: . Man är kanske inte den roligaste kunden alla gånger men det är köparens marknad nu när både ny och begbilshandeln går på knäna så det är bara att stå på sig eller gå någon annanstans även om det kan vara svårt ibland när man hittat "sin bil".

/John
Synd att man bor 60 mil från Karlstad :/
Undra om det finns någon här nere i Skåne trakterna som meckar med sånt, borde nästan finnas :)
Jag håller helt och hållet med dig John, som du säger har jag nog fastnat för denna bilen.. Kärlek vid första ögonkastet..
Men jag ska ringa Volvo åf idag, ta reda på om där ska va färddator, ska det vara det så förklarar jag för säljaren imorgon att dem måste laga eller dra ner priset 5000:- för att jag måste fixa det själv.. Låter väl rimligt enligt mig..
Men jag håller er uppdaterade om hur detta går :-)
Men alltså, om du sätter dig ner i den tänkta bilen, startar den, testa slå av STCn, öppna en dörr allt ska stå i displayen, även om den inte har färddator ska displayen fungera, all info, alla felmeddelanden kommer upp i den, och det vet säljaren ochså.

Det enda du behöver göra i bilhallen är att öppna dörren och visa säljaren att displayen inte visar "dörr öppen", skit samma vad bilen har för utrustning, displayen måste fungera oavsett.
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]