Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvokenta
Hej på er!
Jag äger idag en Volvo v70 2.4 -05 (140 HK) och jag funderar på att byta till en V70 II 2.0F el 2.5FT eftersom det är billigare skatt mm. Nu undrar jag vilken av dessa man skall välja mellan och vilken växellåda är "driftsäkrast" i dom här modellerna? Jag har även hört att 2.0F ska dra mycket mer bensin, men vet ej om detta stämmer då jag ej är insatt.

Är det någon som vet om fälgar passar rakt över på dessa modeller, alltså från V70N till V70 II? Jag har nämligen 19" R-fälgar på¨min idag, som jag gärna vill ha på den nya vagnen.

Mycket tacksam för alla råd, tips och svar som jag kan få!=)
av pumpnasare
Hej
Jag har kört 15000 mil med 2,5 Tf utan problem enbart med E85 till - 35
av Lövet
2.0F och 2.5FT drar i stort sett lika mycket så länge man inte kör jättemycket stadstrafik.

Växellåda - pratar vi manuella lådor har jag aldrig hört talas om någon som haft problem på nån av dem. Automatlådan på 2.5FT är en konventionell automatlåda, den håller minst 20-30 tusen mil vid normal körning. 2.0F automat har en dubbelkopplingslåda. Dessa är vanligen känsligare men det är svårt att säga hur mycket eftersom bilarna med den lådan än så länge är så nya (fanns bara med manuell första åren).

Fälgar passar om du köper navringar som ändrar navhålet från 65,1 (V70N) till 63,4 (V70II). Tyvärr är dock din däckdimension aningen för liten. Det kommer funka utan problem men det kan se knasigt ut.
av Volvokenta
andreas_lofgren skrev:2.0F och 2.5FT drar i stort sett lika mycket så länge man inte kör jättemycket stadstrafik.

Växellåda - pratar vi manuella lådor har jag aldrig hört talas om någon som haft problem på nån av dem. Automatlådan på 2.5FT är en konventionell automatlåda, den håller minst 20-30 tusen mil vid normal körning. 2.0F automat har en dubbelkopplingslåda. Dessa är vanligen känsligare men det är svårt att säga hur mycket eftersom bilarna med den lådan än så länge är så nya (fanns bara med manuell första åren).

Fälgar passar om du köper navringar som ändrar navhålet från 65,1 (V70N) till 63,4 (V70II). Tyvärr är dock din däckdimension aningen för liten. Det kommer funka utan problem men det kan se knasigt ut.

Tack för ditt svar!
Men vad menar du med däckdimensionen då den är 225/35-19? Kanske jag som är trög som en saabaktie, men vill gärna veta vad du menade =)
av Jimpen89
Skippa 2.0F och ta 2.5FT istället. Testade en 2.0F innan jag köpte 2.5FT och det skiljde ljusår mellan dem.

Tycker växellådan är så otroligt skön i den manuella. Varvar strax under 2000rpm i 100 km/h så det enda man hör är vägbruset. Inga problem att köra om på 6:an. 2.0 var väldigt seg tyckte jag och lät som en symaskin.

Min drar 1,1 på etanolen och har kört på det sedan januari. Tordes inte köra på det tidigare men efter att ha läst på forumet att det inte är något problem under vintern så började jag tanka det. Har aldrig haft problem med etanolen.

Service var 1500mil och för mig blir det två gånger per år. Men varannan är bara oljebyte. 18k mil är det kamkedjan (eller är det rem) som ska bytas så då är vi uppe i 10k för servicen.

Tydligen är det ventiljustering på MY10 vid 9k mil som är dyr så det får du ta med i beräkningen.

Ångrar inte en sekund att jag valde 2.5FT :grin:
av Volvokenta
Jimpen89 skrev:Skippa 2.0F och ta 2.5FT istället. Testade en 2.0F innan jag köpte 2.5FT och det skiljde ljusår mellan dem.

Tycker växellådan är så otroligt skön i den manuella. Varvar strax under 2000rpm i 100 km/h så det enda man hör är vägbruset. Inga problem att köra om på 6:an. 2.0 var väldigt seg tyckte jag och lät som en symaskin.

Min drar 1,1 på etanolen och har kört på det sedan januari. Tordes inte köra på det tidigare men efter att ha läst på forumet att det inte är något problem under vintern så började jag tanka det. Har aldrig haft problem med etanolen.

Service var 1500mil och för mig blir det två gånger per år. Men varannan är bara oljebyte. 18k mil är det kamkedjan (eller är det rem) som ska bytas så då är vi uppe i 10k för servicen.

Tydligen är det ventiljustering på modellerna efter MY09 vid 9k mil som är dyr så det får du ta med i beräkningen.

Tack för ditt svar!
Det lutar mot en 2.5FT, men återstår att se vad som kommer ut på begagnatfronten till rätt pengar. Jag har sett en hel del 2.5FT och 2.0F som legat ut för riktigt bra pris då dom rullat ca 30.000 mil, så därav började jag fundera på dessa :) Känns som det inte borde vara några större problem med dom bilarna med tanke på att dom blir sålda direkt. Men precis som du säger så har jag hört/läst att 2.0F är både slö och varvar en hel del. Ska bege mig till en handlare under veckan och provköra en 2.0F bara för att känna hur bilen känns.
av Rådlös
Avser du att köra på enbart bensin, så skall du nog inte välja en 2.0F med mauell låda. Tänker du däremot köra på E85, så är ju den modellen en av få att välja på. Och då blir det lite av "ta den som den är, eller avstå-situation".
Jag har en 2.0F -08 manuell låda, och vill man vara pedant eller har speciella krav, så kan man önska sig en sjätte växel ibland. Motorvägsfart ~ 100 km/h kräver ca 3000 varv. Jag kör enbart på E85 och har vant mig vid detta, så jag kan leva med det. Min genomsnittliga förbrukning över långtid är 1,18 l/mil. Farthållare, släpkärror, kontinuerlig AC-drift drar mer. Speciellt släpkärror. Skall du dra husvagn eller andra släp, så välj dom större motorerna.
Trängselskattebefrielsen i Sthlm upphörde häromdagen. Men det bekommer mig inte så mycket. Jag undviker att köra där ändå.

Ett tillägg: Direkt slö är inte 2.0F, om man inte har krav att köra som en biltjuv hela tiden. Den har trots allt 147 hkr, men markant lägre vridmoment än sina andra "E85-släktingar". Det går att köra fortare än tillåtet med en 2.0F.
av Jimpen89
Volvokenta skrev:
Jimpen89 skrev:Skippa 2.0F och ta 2.5FT istället. Testade en 2.0F innan jag köpte 2.5FT och det skiljde ljusår mellan dem.

Tydligen är det ventiljustering på modellerna efter MY09 vid 9k mil som är dyr så det får du ta med i beräkningen.

Tack för ditt svar!
Det lutar mot en 2.5FT, men återstår att se vad som kommer ut på begagnatfronten till rätt pengar. Jag har sett en hel del 2.5FT och 2.0F som legat ut för riktigt bra pris då dom rullat ca 30.000 mil, så därav började jag fundera på dessa :) Känns som det inte borde vara några större problem med dom bilarna med tanke på att dom blir sålda direkt. Men precis som du säger så har jag hört/läst att 2.0F är både slö och varvar en hel del. Ska bege mig till en handlare under veckan och provköra en 2.0F bara för att känna hur bilen känns.
Finns ju uppsjö med dom som gått ~10k så varför välja 30k? Är det budgeten som stoppar?
av Volvokenta
Jimpen89 skrev:
Volvokenta skrev:

Tack för ditt svar!
Finns ju uppsjö med dom som gått ~10k så varför välja 30k? Är det budgeten som stoppar?
Nja jag vill inte lägga så mycket på den bil jag köper då dom tappar värde. Köpte min v70 -05 i Maj 2011 för ca 100.000:- och då var den billigast i Sverige på Blocket. Jag har kört ca 2000mil med denna och nu värderas denna mellan 40-60.000:- ...
av Lövet
De som ligger vid 30.000 mil är vanligen begagnade taxis. Precis den typ av bil du ska undvika om du inte vill ha problem med automatlådan.

Det jag menar med däckdimensioner är att rullomkretsen i dina nuvarande däck är mindre än vad den ska vara på V70II.
=Du kan använda fälgarna men måste byta däcken.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]