Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zaphix
Hej!

Har lyckats få tag på en volvo 740 som det är tänkt att jag ska köpa.

Har nu en liten ford, som är allt annat än en dragbil, men är i behov av en bil som kan dra hästtransport så volvo 740 kändes som ett bra val i rätt prisklass för mig.
Tanken var från början att jag bara skulle vara i behov av att köra ett vanligt enaxlat släp, men ska nu förflytta hästen 70 mil söderut och då uppstod tanken att använda ett boggiesläp istället. Går stadigare på vägen och är bekvämade för hästen att åka i.

Jag har dock inte be-körkort, vilket vanligtvis verkar behövas för att kunna dra en boggie. Men vet att det fungerar med endel dragbilar även på b-körkort, så därför tänkte jag att jag kunde ju fråga här om det går.

Vet inte hur mycket en 740 får dra på b-körkort, men någon annan kanske har koll?
Jag kan inget om bilar alls egentligen, men årsmodellen är -89 och det är en 16-ventilarsmotor har jag fått lära mig om det har någon betydelse.

Släpets totalvikt ligger på 1500 kg.

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med svar så jag vet vilken transport jag ska använda mig av. :)
av osla
tror man får dra 1500kg bakom en 740 på b kort. släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt, och den sammanlagda totalvikten får inte överstiga 3,5 ton.

är bara att kolla i regbeviset på en 740 och se va den får dra
Användarvisningsbild
av päpplet
tror tjänstevikten på min 16V låg på 1470 eller nåt sånt så jag tror tyvärr inte att du får dra släpet lagligt
av Amarace
tjänstevikten varierar från runt 1440kg och upp över 1500kg, så enda sättet att veta är att kolla upp bilen ifråga sprcifikt.
av JohnB
Om du har regnummer i huvudet så går det att slå upp dragvikter och sådant på transportstyrelsens hemsida https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx. Om det skulle vara så att tjänstevikten är lägre än släpets totalvikt och det finns marginal upp till ekipagets totalvikt om 3500kg så kunde man förr i tiden öka bilens tjänstevikt. Farsan gjorde det på sin 240 genom att ordentligt bulta fast några rostfria plåtar under baksätet, kanske 40-50 kilo, och sedan en regbesiktning på det. Sedan var det bara att haka på husvagnen och åka :) . Men det var ju som sagt i början på 90 så reglerna kanske har ändrats.

/John
av Zaphix
Tack för er hjälp!

Har tyvärr inte regnumret på bilen i huvudet, men det kan jag ju höra mig för om och sedan kolla upp på länken jag fick tips om här.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att göra några justeringar på bilen för att ändra tjänstevikten då vi flyttar om bara två veckor. Är lite sent ute för det, men tack så mycket för tipset om att man kanske kan ändra den. Kan ju vara bra att veta om till senare om inte annat. Tanken är väl dock att skaffa be-kortet så jag slipper bekymra mig så mycket om släpvagnsvikter, hoppas på att få tid till det innan reglerna ändras nästa år bara..
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade samma problem för några år sedan. Kollade med Bilprovningen, det är ok. att svetsa fast en plåt som väger t.ex. 20kg t.ex. under baksätet. Jag hade en totalvikt på 1480kg, jag tror att alla 745 är typade med samma vikt (oavsett utrustning) Jag har en 745 GLT 16V -88B med "all utrustning" som fanns på den årsmodellen. Fick en idé att åka och väga den (vi har en vågstation utmed väg 26 någon mil härifrån). Vågen stannade på 1500 prick, och så får man ju lägga till 80kg för föraren. Alltså vägde min bil 100kg MER än vad som stod i typintyget. Efter ytterligare koll med Bilprovningen och registrerings besiktning har jag nu en tjänstevikt på 1580kg. Får alltså dra en 1500kg kärra på B-kort utan vidare. Det blev lite "prat" vid reg. besiktningen för "han" tyckte att man måste "ha gjort" något för att göra en reg.besikng, men jag förklarade att det stod "fel vikt" i papperet och att bilen vägde 1500kg utan förare. Efter att han ringt "någon" godkände han var jag berättade och godtjände bilen (utan någon "förändring"). Nu har jag emellertid monterat "förstärknings satsen" från 940 modellen och ska efter semestern göra en ny reg. besiktning och få den godkänd för att dra 1800kg (skaffade BE-kort i vintas). Min båt med trailer väger c:a 1900kg så jag kan fortfarande få problem vid en "flygande besiktning" men nu blir det "bara" för överlast (trailern är "nerklassad" från 1600kg till 1500kg). Förut hade det varit olåvlig körning och då kunde jag blivit av med körkortet.
Hoppas detta kan vara till din hjälp.

Mvh
Lennart
av Zaphix
Fick reda på att boggiens totalvikt ligger på 1600 kg, så det kan nog bli lite tungt ändå. Kan inte försöka väga ned finkan heller då det bara är en jag ska få låna.

Har varit runt och kollat på massor med bilar, både på 745 och 945 (skrev fel förut är en 745 tanken är att jag ska köpa, inte en 740), men alla har varit i rätt uselt skick. Mycket som behövts laga på dom, och kan man som jag inte ens byta olja själv på en bil så blir det rätt dyrt att köpa en sån bil.
Så det blev en 745 då denna bil var i ett bra skick trots åldern, även om jag hellre velat ha en 945.

Men å andra sidan så är jag inte ens säker på att jag får lasta min stora häst i det enaxlade släpet jag kan få låna, han har som blivit lite fet under sommaren så risken är att han väger över den tillåtna lastvikten.
Så frågan är väl vad som är bäst, att dra ett för tungt släp men med en tillräcklig lastvikt eller ett släp som jag får dra men med en för fet häst i..

Men tack för alla svar i alla fall, bra att få lite tips på hur man kan öka vikten på bilen. :)
av Amarace
Sämst är att dra ett släp som kräver E då det blir olovlig körning. Det andra blir överlast (men för mycket överlast blir problem också)
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]