Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja alltså... glömt å kollat oljenivån på hela vintern men så på en månad har jag hällt i typ 2 å halv liter motorolja, kört lite grann i sommar, men så tänkte jag det är ju nästan ett halvt oljebyte långt innan det var tänkt att byta olja, min tanke nu när man häller i fräsch olja i större mängd och liksom fördubblar oljebytarintervallen är det inte lite onödigt att byta oljefilter lika ofta som på en nyare motor där samma smutsiga olja roterar hela tiden? Alltså ni förstår, iom att jag häller i ny olja och den gamla åker ur på nåt sätt så är det ju rätt mycket fräsch olja ändå i, om ni förstår hur jag tänker, då kan inte filtret bli så igenfyllt... eller så tänker jag fel... ?

19 000 mil har den gått om det har betydelse.
19000 mil det är ju nya bilen :D

På tal om oljeförbrukning, kör du korta sträckor mycket kan oljeförbrukningen öka gärna i kombination med inte byt på länge.

Rekommenderar byta av oljan då samt filter. Att inte byta filter är väll något man kan göra på en hobby bil som går extremt lite och man byter för att det gått flera år och ändå har bilen kanske bara gått 200 mil. Då kan man väll hoppa ett filterbyte och göra det varannan gång. Även Gamla dieslar med täta oljebyten brukade det rekommenderas filterbyte vartannat oljebyte men som sagt då var det oljebyte var 500 mil.

Men är oljan svart och det är en bensinare då tycker jag man alltid ska byta oavsett antal mil.

Min fundering och råd i denna fråga. Samt så jag skött mina bilar och ingen av dom motorerna har blivit dåliga.

Med vänlig hälsning,
Andis
Jomen om man byter oljan högfrekvent så tillför man ju hela tiden ny fräsch olja, skiten som ligger i filtret ligger ju där och så länge oljan är fräsch så är den ju det tänkte jag, ungefär... men jag förstår det gör jag, vill bara teoritisera lite...

Men alla fall, tack f synpunkter. Nästa fråga, 19 000 mil och en oljeförbrukning på ca 2 liter per år och knappt 1000 mil är det normalt eller mycket? Har inte så bra koll på hur långt jag kört, det kanske är närmare 500 mil per år. Men ändå, två liter nåt att oroa sig över? På mina gamla skrotbilar jag ägt hade jag inte oroat mig men nu har jag ju en Volvo...
När filtret blir fullt med skit, så finns det en övertryckventil som släpper igenom oljan orenad. :???:

I min ungdom köpte jag en begagnad Peuguot 404 av en jobbarkompis. I bagagen låg det ett par oljefilter i oöppnade kartonger. Jag tog väl ur dom och la dom åt sidan.
Bilen hade gått om jag minns rätt omkring 17 000 mil och jag tror att det var en årsmodell 1968. Jag körde den som vanligt och vid varje tankning kollade jag oljan. Man gjorde så på den tiden. Men det var något konstigt med bilen, den drog ingen olja. Inget alls på det året jag körde bilen. Så jag talade med min jobbarkompis och berättade att den inte drog olja. "Ja, jag vet det, men det ville jag inte säga för då skulle ingen tro mig" sa han.
Det var så här att han hade tidigare jobbat på ett ställe där dom hade en generös personalrabatt* på just olja och filter. Han hade köpt på sig båda delarna och bytte ofta. Kanske mer än vad som var föreskrivit, men det visade sig att motorn mådde väldigt bra av detta.
Det var i stället rosten bl.a som tog den bilen.

*För er yngre kan vi berätta att begreppet Personalrabatt var vanligt förr att utnyttja om man kunde det. Om den firma man jobbade på gjorde affärer inom branscher som handlade med sådant som var intressant kunde man göra vissa vinster om man talade väl med sina chefer. Personalrabatt är i dag skattepliktigt om man skall följa lagar och regler. Därför är det tämligen ovanligt.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Vetten har fullständigt rätt. Alltid olja och filter ihop. Är man lite nojjig över motorns renhetsgrad så är det till att istället byta ett extra filter per år. Men absolut INTE tvärtom.
För att oljan inte är svart, eller gått många mil, eller på andra sätt kan tänkas vara *sliten* så har den säkerligen inte upplevt ett perfekt liv utan att några tillsatser börjat förbrukas i den. Oljan har säkert inte alltid endast gått i rätt temp, utan belastning, utan tillkomna syror eller fukt?
Nej olja gör mer än man tror och den ska bytas helt enkelt oavsett mängden som går åt per år av olika själ.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]