Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Jag bytte kamrem, spännare och vattenpump med dess packning igår. När jag ska åka iväg med bilen så drar den en massa kylarvätska. Den verkar inte läcka något under bilen men den tappar vätskan väldigt fort.

Det bubblar verkligen i expansionskärlet och det lever rövare. Jag kanske spelar in och lägger upp ett klipp om det finns behov av det.

Om packningen till vattenpumpen är paj borde det väl åka ut vatten den vägen och hamna under bilen eller hamnar vattnet på något varmt som dunstar som gör att vattnet inte lämnar spår efter sig under bilen?

Det andra alternativet är väl topplockspackningen? Jag tror jag har haft igensatt vevhusventilation en längre tid. Det verkar som en väldig tillfällighet att den pajar samtidigt som jag nyss bytt vattenpumpen.

Hur kan jag gå vidare? Vad tror ni att det är?

/E
Luktar det avgaser i expansionskärlet? Ryker det vitt ur avgasröret? Har du gråvit gegg på oljestickan?.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Luktar det avgaser i expansionskärlet? Ryker det vitt ur avgasröret? Har du gråvit gegg på oljestickan?.

Mvh GK

Hallå

Tack för svaret.

Har temporärt varit extremt less på att ha med bilen att göra. Men nu är det nya insatser på gång.

Det luktar inte avgaser ur expansionskärlet. Ryker lite vitt när motorn är kall. Har tidigare haft gegg på oljestickan.

Nu senast fyllde jag på lite för mycket vätska i expansionskärlet, tror jag, kan detta leda till att topplockspackningen pajar?

Nu när jag tänker efter så var packningen inte helt jämn och jag undrar om jag verkligen fick på den rätt mellan motorn och vattenpumpen.

Jag ska få den bytt, sen göra rent vevhusventilationen så får vi hoppas att bilen funkar som den ska sen. Jag hör av mig när jag gjort detta. Hoppas att det bara var packningen som inte satt som den skulle.

/Edgar84
Nu vet jag inte hur längt du kört sedan bytet, men risken finns ju att packningen är kass nu om den blev felmonterad från början. Så ta med det i beräkningarna.

Jag tror inte det är toppackningen. Som GK sa så brukar det lukta avgaser ur expansionskärlet (ur min 855a stinker det så mycket så man kan slå sig baklänges :lol: :lol: )
Man brukar dessutom få ett övertryck i kylsystemet, vilket efter en stund resulterar i kokning.
Gegg på oljestickan är ett annat sympton för att avgöra om det är toppackningen. Dock kan det bli gegg av andra orsaker också.
Bästa sättet att kolla är ju att göra ett oljebyte och se om gegget kommer tillbaka. Är det toppacknignen bör det komma tillbaka rätt snabbt.
Hallå.

Nu har jag kommit hem efter semestern och gett mig på bilen.

Jag hade helt enkelt fyllt på kylarvätska för snabbt. Vid vattenpumpsbytet rann all vätska ur och jag fyllde på för snabbt som sagt och det bildades en massa luftfickor i systemet som gav sig till känna när termostaten slog till antar jag. Jag fyllde på med vätska och bilen har funkat klockrent sedan dess.

Ang gegget så har jag haft det tidigare. Jag har torkat bort det och det har inte kommit tillbaka. Det är sannolikt vevhusventilationen eftersom det kommer upp gas/luft ur oljestickan. Det blir nästa projekt.

Tack för svaren.

/Edgar84
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]