Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brickprophet skrev:Hej allesammans!
Jag är aldedes ny här så hoppas jag startar denna tråd i rätt del av forumet.

Det är så att jag varit på en bilfirma och titta på en Volvo v70 -02 dem säger(kallar det årssmodell -03)
Har faktiskt lagt handpenning redan också. Den är väldigt fin.
Men nu till något jag tycker är underligt!

Där står ingenting i pappren angående utrustning om färddator,
Men där finns spaken för färddator och rutan för färddator bara lyser grönt, släks, lyser grönt.
Jag påstod att den var ur funktion men då hänvisa den till innehållsförteckningen att det inte finns färddator på just denna V70, utan det förekom
Mer Volvo V70 utan färddator.

Någon som vet om detta verkligen är sant? Om det inte fanns färddator borde den inte vara helt svart hela tiden?
Jag misstänker att färddatorn är trasig och dem vet väl om det men säger som dem gör för att komma undan utan att fixa problemet?

Finns det något sätt man kan kolla upp exakt vilken utrustning som är standard eller valt på just denna bil?
Reg nr TTY903

Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Tim

Tycker du ska gå vidare till nästa bil, det fins en uppsjö av V70n på marknaden och vem vill börja skruva det första man gör då man köpt en bil.
Hej igen,
Har redan betalt handpenning på denna bilen...
Jag bryr mig inte om att den inte funkar, jag är endast orolig för att om det är möjligt att det sprider sig och mer går isönder i panelen? Någon som känner till det? :)
Brickprophet skrev:Hej igen,
Jag bryr mig inte om att den inte funkar, jag är endast orolig för att om det är möjligt att det sprider sig och mer går isönder i panelen? Någon som känner till det? :)
Ok, men förklara då för säljaren att färddatorn är trasig ( om du nu är säker på att den fins ) Jag antar att det är den silverfärgade du tittat på, runt 50k ville de ha, gått 20k mil, är det den? Kolla åtminstonde om det är en addition el business, är det en business så ska det vara färddator.

Är den trasig får de väl åtgärda det om det nu inte står i varudeklarationen att den är trasig.
Droopy skrev:
Brickprophet skrev:Hej igen,
Ok, men förklara då för säljaren att färddatorn är trasig ( om du nu är säker på att den fins ) Jag antar att det är den silverfärgade du tittat på, runt 50k ville de ha, gått 20k mil, är det den? Kolla åtminstonde om det är en addition el business, är det en business så ska det vara färddator.

Är den trasig får de väl åtgärda det om det nu inte står i varudeklarationen att den är trasig.
J

Ja den är silver för 54.500:-
Bor du i trakten?

Jag får försöka ta reda på vad det är för utrustningsnivå
Frågan är bara hur..

Står inget i varudeklationen att det ska finnas färddator :/
Men misstänker den skrivit så bara för den är trasig. Eller så har jag fel...
Måste ju kunna bevisa för dem att den ska fungera och finns
Jag håller nog med Droopy att du borde kolla vidare innan du bestämmer dig. Finns som sagt en hel drös med V70 till salu så prutläget borde vara gott om inte allt är tipptopp, Dessutom har den här klenaste motorn och inte särskilt mycket utrustning så man kan lika gärna leta upp ett fint ex med helskinn, elstolar med minne, backvarnare och annat lulllull som är trevligt att ha då det inte påverkar priset särskilt mycket på en så gammal bil med det miltalet. Då jag nyligen köpt en S60 som rullat 14k kan jag delge de saker som krånglat på min bil som du bör kolla upp noga innan köp. Kontrollera att det är ETA och inte ETM eller att ETM:en är bytt till den modellen med gul etikett då dessa spjällhus har en förmåga att lägga av och kostar 7-8k att byta. Ta den till sbp och be om en trafiksäkerhetskontroll, vilket är samma som en besiktning men man får inga 2:or, och be att de kollar alla bussningar och leder i fram och bakvagn samt färdbroms och handbroms ordentligt då framvagnen är en svag punkt på dessa bilar. Kolla även så att vevhusventilationen är rengjord och ny oljefälla monterad samt att kamrem och allt annat som görs på 16k milaservicen är gjort och dokumenterat. Kolla även noga efter oljeläckage mellan motor och växellåda samt testa samtliga elektroniska funktioner noggrant och att alla varnings och kontrolllampor i DIM fungerar som de ska. Kontrollera även om hjullager är bytt då det är en annan svag punkt. Om du bestämt dig för den här bilen så ring till närmaste volvo ÅF och be att de kollar om det ska vara färddator i den och om det ska vara det kräv av säljaren att han fixar den innan leverans.

/John
Tack så mycket John för informationen!
Mycket bra info, bilen gick igenom besiktningen 10/5-12. Länkarnarmarna ska dem byta innan leverans av bilen.
Ska ringa Volvo åf imorgon hoppas någon har öppet!
Isf får dem byta/laga det.
Men jag själv bryr mig egentligen inte om det, bilen i övrigt ser väldigt fräsch och fin ut, gick jämt och fint i drivlina och växellåda. Kamrem är bytt 2010 på 17400 mil, så rullat 3000 sen bytet, vet inte riktigt när nästa byte bör ske?
Länkarnarna ska dem byta för dem ansåg jag vara kassa, även lite annan små Lull som jag bad dem fixa och de var inga problem, bad då även dem fixa färddatorn men då påstod dem att det inte ska finnas i denna modellen... "bara vissa som har det och det står väl inget om färddator i beskrivningen väl!? "
Det klart att säljaren kan förhandla bort färddatorn i kontraktet men då ska även priset var satt efter detta och den är ju inte direkt billigast på blocket. Kolla med Volvo vad det kostar att laga färddatorn så vet du ju ungefär hur mycket du ska pruta bort för att göra reparationen senare om säljaren inte vill göra det innan köpet. Det som är viktigast annars då det andra jag skrev verkar vara under kontroll är att kontrollera vilken modell av spjällhus det sitter i bilen. Är det den gamla modellen kallad ETM så kolla upp att det är utbytt mot den uppgraderade versionen eller om det sitter den nya kallad ETA då bytet mellan ETM och ETA skedde kring 02-03 och ETM av den första upplagan går sönder förr eller senare. Har för mig att det är rätt enkelt att se spjällhuset på sugmotorerna så det tar nog inte många minuter för en Volvo-mek att avgöra vilken variant som sitter i bilen om du har möjlighet att ta den till en verkstad innan köpet. Har som sagt för mig att det ska vara gul etikett på den förbättrade versionen av ETM. Jag hade tur då det satt den nya ETA i min bil trots att det är en tidig 02.

/John
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]