Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har suttit och plöjt igenom lite trådar men hittar inget som stämmer med hur jag upplever mitt oljud. Det kan närmast beskrivas som ett pulserande chugachugachuga och hörs mest kring 70-80 km/h. Jag har ett par kilometer nylagd asfalt på väg hem från jobbet som är 70 skyltad där det hörs extremt väl. Jag testade i dag att rulla bilen för hand i garaget en sträcka på kanske 40 meter med motorn avslagen stående vid förardörren och det hördes inga ljud alls utom något sandknaster från däcken. Det spelar ingen roll om man svänger, gasar, bromsar eller har växel i eller ur. Har ni några tips vad det kan vara. Första gången jag uppmärksammade ljudet var på väg hem från SBP i år och första gången på länge envisades de med att köra bilen i bromsprovaren. Han var dock extremt noga med att följa volvos riktlinjer med avslagen tändning och växeln i neutral så det kan vara ett rent sammanträffande att jag hörde ljudet första gången då. På väg hem i dag så stoppade jag ut huvudet genom rutan men ljudet hörs mer inne i bilen med rutorna stängda än med rutorna öppna. Jag har gått igenom bromsarna nyligen och när man roterar hjulen för hand hörs inget annat än det vanliga ljuden. Jag har kollat att samtliga hjulskruvar är ordentligt åtdragna. Det är heller inga av bromsskivorna som är onormalt varma. Jag har aldrig haft någon bil med dåliga hjullager så jag har ingen aning hur det låter. Om det är drivknutarna fram borde det väl knastra då jag gör rätt många skarpa svängar åt både höger och vänster i garaget som dessutom är knäpptyst de tider jag kör där så eventuella ljud borde höras väl. Alla tips välkomnas!

/John B
Senast redigerad av 1 JohnB, redigerad totalt 0 gånger.
Testade att slänga på andra däck i dag bara för att testa. Ojudet är dock fortfarande kvar. Jag testade också att köra några cirklar med fullt rattutslag åt höger och sedan vänster på en parkering med rutorna nere och jag kan inte påstå att jag hörde något annat än det normala. När jag ändå hade bilen upplyft så snurrade jag varje hjul för sig men kunde inte höra något onormalt. Har läst någonstans att man ska kunna känna vibrationer i fjädern när man snurrar hjulet om lagret är kasst men jag kunde inte känna några vibrationer. Just nu är det som värst kring 70 då det faktiskt överröstar normal volym på stereon. Så fort man passerar 80 eller saktar ned under 60 så försvinner det i princip helt. Tror ni att det är värt att slänga ut en tusing på ett besök på Volvoverkstad för felsökning eller är det bara att åka tills det blir värre och troligen enklare att felsöka? På lastbilar vet jag att man kan vrida sönder hela framvagnen om hjullagret skär men hur mycket som går sönder på en personbil har jag ingen aning om.

/John
En liten uppdatering som kanske kan hjälpa till med att lokalisera problemet. I dag åkte jag en längre sträcka på en kurvig 70 väg och det jag märkte då att i högerkurvorna försvann ljudet för att genast komma tillbaka då vägen blev rak igen. Beter sig ett kasst hjullager på det sättet?

/John
Det kan det göra, en tanke kan du vicka på vänster drivaxel där den är infäst vid växellådan? Då menar jag upp och ner framåt och bakåt, inte ovanligt att difflagren blir glappa vilket kan resultera i konstiga ljud
OK, låter dyrt om det skulle vara det som är felet men jag ska rycka lite i drivaxlarna och se om det finns något glapp. Tycker att det känns som att det är lite tidigt att det skulle vara drivaxellagringen som är slut redan vid 15k mil men vad vet man. En annan sak som känns lite märkligt är att det inte fanns på väg till bilprovningen utan jag hörde det först på väg därifrån lite svagt och sedan gick det inte många mil innan det är på den nivå det är i dag. Finns det någon möjlighet att det är bilprovningens bromsprovande som skapat något missljud i haldexen? Jag testade häromdagen att göra några starter i en backe med blött gräs och det driver både fram och bak så trasig är den inte men det kanske blivit något fel med den ändå pga bromsprovaren?

/John
ArchAngel skrev:Enligt vad jag fått höra, har en v70 awd 01, så får dom ABSOLUT INTE köras på bromsrullar om dom inte har anpassat för awd bilar. Det är endast bromsprov på väg som gäller.
Skillnaden mellan din V70 och min S60 är att jag har Haldex och du har Visco. Enligt Volvo så ska det var OK att köra den i bromsprovaren om man följer deras instruktioner så i teorin ska inget hända och besiktningsmannen var väldigt noga när han gjorde bromsprovet. Jag har inget emot bromsprovet då bromsarna är en viktig del av bilens säkerhetssystem som jag vill veta om det är fel på och bromsprovet på väg är lite väl subjektivt om dom inte använder någon form av g-mätare för att mäta bromskraft och hur jämn bromsverkan det är. Att jag frågade gällande bromsprovaren var mest för att få reda på om någon varit med om att deras bil med Haldex tagit skada av bromsprovaren trots att provet är utfört enligt tillverkarens riktlinjer. Om jag minns rätt så fick V70 Haldex från MY03 medan XC90 och S60 hade Haldex redan från början.

/John

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]