Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Är i stånd att köpa en ny XC60 diesel, automat, summum med diverse annat teknikstoff, har ingen inbytesbil och är Volvoanställd. Har varit på två volvo-återförsäljare i olika län och vid båda tillfällena har det varit omöjligt att förhandla om någonting. Jag har varit artig, trevlig och på alla sätt uppträtt korrekt. Deras offert har landat på nästan exakt som när jag bygger bilen själv på volvocars.se minus 12% som är volvorabatten.

Är det bara jag som tycker att det nu är köparens tid med lågkonjunktur, överfulla bilhallar etc. Förr i tiden var det nästan kutym att dra av 20-30000 av nybilspriset om man inte hade en inbytesbil, det verkar inte vara så längre. Jag ser inget som helst samband mellan volvorabatten och avdrag för icke inbytesbil, och det verkar dessutom vara omöjligt att förhandla om rabatter på tillbehör. Jag sa till dem att de kan strunta i att ge mig rabatt för ingen inbytesbil, men då vill jag har 50% rabatt på diverse tillbehör som navigator, backkamera, dragkrok etc... men det var tvärstopp på båda ställena.

Det verkade som om försäljarna var helt oförmögna att tänka själva de bara hänvisade till vilka rabatter som datorn räknade ut. Jag sa till den ene att "du det är inte datorn jag förhandlar med utan det är med dej..." men fick inget vettigt svar tillbaka. Det verkade mest som om de tyckte man var till besvär, det är ju trots allt en bil runt 370000 vi snackar om, då förväntar jag mig en mer tillmötesgående attityd från säljaren.

Det var 12 år sedan jag köpte ny bil, har verkligen tiderna förändrats så? Då var det högkonjunktur men det var inga problem alls att få rabatter och sånt som vinterdäck, metalliclack med på köpet om man knorrade lite... och det vara "bara" på en S40... som inte kostar på långa vägar som en XC60.

Hjälp mig...

/Henrik
Om du är Volvoanställd så har du ju tillgång till prislistorna. Gå in på volvobil.se och ladda ner dem.
Man skall komma ihåg att rabatten för Volvoanställda är bra och i klass med de allra bästa ramavtalen.
Om du väljer en annan ÅF än Volvobil så vill de säkert gärna sälja till dig, men de har inga stora marginaler på detta. Det finns helt enkelt inga pengar över till att överbetala en inbytesbil.

Kanske har du större chans att deala lite på eftermonterade tillbehör, men 50% tror jag du kan glömma.
Sorry, I am a party pooper...
Hej!

Tack för svaret.

Har aldrig handlat en bil med volvorabatten, utan senaste bilaffären var för ca 10 år sen och då var det med inbytesbil, och då var det inga större problem att deala till sig sådant som metalliclack, dragkrok och vinterdäck, tror även jag fick ACC också.

Ville bara kolla utifall jag har för orealistiska förväntningar, ser gärna att fler som köpt nya dyra bilar med volvorabatt berättar vad de fick för rabatter... om några.

Volvorabatten är bra, inget snack om den saken men jag ser det mer som att jag gör volvo en tjänst genom att göra reklam för deras bilmärke. De är givetvis måna om att deras anställda kör de bilar de tillverkar, och verkar vara beredda att betala för detta genom rabatten (marknadsföringspengar?). Jag hade ju annars kunnat köpa vilken bil jag vill. Jag ser rabatten mer som en "mutpeng" och inget som har att göra med vilka övriga rabatter som jag borde få (klassiska exemplet är ingen inbytesbil)...

Kanske är verkligheten inte så, jag vet inte därför tänkte jag höra med andra som gjort liknande affärer vad de hade för förväntningar och hur långt man kunde gå i förhandlingarna? Kanske får mer svar om jag postar i XC60-forumet?

Blev dessutom grymt besviken att man i en bil som xc60 och dynamic-edition paketet inte ens kan få avbländande backspegel för 1200 spänn. Borde verkligen vara standardutrustning för en bil i denna klass.

Vänligen
Henrik
Nej jag jobbar i Olofström så det har varit handlarna där runtikring, Ahlbergs, Liljas etc...

Jo har varit inne och kollat på prislistorna, men det hjälper föga när man sitter med en säljare som uppför sig som om det stod en lång kö av sugna kunder utanför hans dörr.

Den ene av affären jag var hos var så sugen på att sälja att de inte ens hade en XC60 för provkörning, för den hade en säljare tagit med sig på semester runtikring Europa... man tar sig för pannan.
:roll:

Vill de inte sälja så avvaktar jag, det borde trilla in en hel del begagnade leasingbilar under hösten. Ingen volvorabatt på dem men det finns absolut chans till en bra deal.
Användarvisningsbild
av Jensen
Ditt resonemang låter ju helt sjukt, du är Volvoanställd och har som nån skrev tidigare
en rabatt som kan jämföras med dom största företagsrabatterna (Taxi Stockholm, Ericsson mm)
men anser ändå att du skall ha mer ??
Tror du att du får mer i rabatt om du väljer en Audi ??
Vad tycker du att säljaren/ÅF skall göra, ska dom ge dig mer än vad din egna arbetsgivare ger dig i rabatt ?
Kan vara bra att känna till för dig att en rabatt på 12% ger ÅF en minusaffär där Volvo skjuter in ett stöd i bakkant
för att ge ÅF en plus/minus noll affär.

Din rabatt ihop med en Dynamic edition bil ger en riktigt bra affär för kunden, vill du sen absolut ha
en avbländbar innerbackspegel så kan du alltid beställa en bil utan DE paketet och få en sämre deal.
av Lövet
Det går utmärkt att förhandla utöver ramavtalet men de typer av rabatter du fick för 10 år sedan existerar inte längre. Mitt tips är att du vänder dig till så många handlare som möjligt. Gör en konfiguration på Volvocars och skicka sedan runt den och gör det inte bara i närområdet. Vad spelar det för roll om du får åka 30 mil för att hämta ut nybilen? Lämna in den för garantiarbeten kan du göra var som helst efteråt, spelar ingen roll vart du köpt den.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/se[…]

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]