Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har haft problem med smällar och knak i framvagnen/hjulupphängningen på min volvo 440s 2.0. Det började i vintras då jag skulle backa ut bilen från en parkering, det knakade till någonstans från höger framhjul. Det ha blivit lite värre med tiden. Det är en ordentlig smäll som bara uppstår då jag svänger rätt kraftigt (Behöver inte vara fullt rattutslag) och kör sakta, spelar ingen roll i vilken riktning. På senaste besiktningen upptäcktes det att damasken på höger yttre drivknut var skadad, så jag plockade lös drivknuten och rengjorde med thinner eftersom det kommit smuts och damkorn in i den, tryckte i nytt fett och satte dit en ny damask. Jag trodde att ljudet uppstod på grund av drivknuten men smällandet kvarstår. Jag hoppas någon kan hjälpa mig med vad det kan bero på! Krängningshämmaren? Någon styrled?

Tack på förhand!

/Jonas
Det kan ju bara bli gissningar på allt mellan fjäderben till krängningshämmare, det enda sättet att ta reda på det är att krypa under framvagnen och undersöka med hjälp av ögon och ett brytjärn för att se om något är glappt. Ett gott tips är dock att det är något med fjäderbenet.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Det kan ju bara bli gissningar på allt mellan fjäderben till krängningshämmare, det enda sättet att ta reda på det är att krypa under framvagnen och undersöka med hjälp av ögon och ett brytjärn för att se om något är glappt. Ett gott tips är dock att det är något med fjäderbenet.

Mvh GK
Tack för det snabba svaret! Ska krypa under och undersöka, återkommer senare.
Kolla krängningshämmarstagen. Mina levde om rejält. Tillslut gick ena av, och bytte då båda. Då försvann alla oljud. Annars kan det ju vara fjäderbrott eller fjäderbenslagret som börjar ta slut som tidigare skrevs.
Har inte hunnit undersöka något än, men jag kan tillägga att när jag kör vänster ut från till exempel en korsning, alltså accelererar och svänger samtidigt så klankar det från höger sida i framvagnen med. Det låter liksom "donkdonkdonkdonk..." och det uppstår lättare ju hårdare jag utsätter högersidan för påfrestning. Om jag inte svänger så hårt och accelererar lite lugnt så uppstår inte konket lika lätt. Det försvinner sedan när jag kör rakt framåt.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]