Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
perhall skrev:Bara ett litet inlägg i en intressant diskussion: 320d är riktigt snål. Långt snålare än en V60 D5, fr a med automat. Det är jag övertygad om. Det är ju bara att läsa här och tester med D5 resp. 320d. I övrigt så är det som vanligt tycker jag, vill man ha mkt utrustning blir Audi, BMW etc. 100-250 tkr dyrare. Går man på lågspec är BMW inte mycket dyrare och det är mer motiverat...Driver support + HiTech kostar väl 110 istället för 40 till BMW.../PH
Nu har jag inte riktigt koll på vad en V60 D5 (man) drar i verklig körning men som referens till ovan kan jag nämna att våran 320d xDrive -12 ligger på runt 0,65 l/mil blandad körning i Göteborg med omnejd. Den nya ska ju vara ännu snålare även med automat, och kör man lite snällare så tror jag inte det är några problem att komma under 0,6..
av perhall
Linqid skrev:
perhall skrev:Bara ett litet inlägg i en intressant diskussion: 320d är riktigt snål. Långt snålare än en V60 D5, fr a med automat. Det är jag övertygad om. Det är ju bara att läsa här och tester med D5 resp. 320d. I övrigt så är det som vanligt tycker jag, vill man ha mkt utrustning blir Audi, BMW etc. 100-250 tkr dyrare. Går man på lågspec är BMW inte mycket dyrare och det är mer motiverat...Driver support + HiTech kostar väl 110 istället för 40 till BMW.../PH
Låter bra. Pratar vi 2WD hittar jag följande i tyska ams (de kör som bekant med inslag av snabb autobahnkörning):
V60 MY12 D5 manuell Polestar 0-100 7,5 testförbrukning 9,2
320dT MY12 e91 (gamla mod) manuell EDE 0-100 8,3 testförbrukning 6,6
320dA nya mod aut 0-100 7,6 testförbrukning 6,7

Imponerande siffror för 320d. Jag har länge imponerats av 320:ns kombination av temperament och förbrukning.
PH

Nu har jag inte riktigt koll på vad en V60 D5 (man) drar i verklig körning men som referens till ovan kan jag nämna att våran 320d xDrive -12 ligger på runt 0,65 l/mil blandad körning i Göteborg med omnejd. Den nya ska ju vara ännu snålare även med automat, och kör man lite snällare så tror jag inte det är några problem att komma under 0,6..
Om man har bytt till Haldex Gen 5 även i V60 från MY13 så lär ju BMWs xDrive totalt krossa AWDn i V60.
av perhall
Ja, verkar som det... de verkar ha (sa någon här) sänkt AWD-påslaget till 7000 för V60 och den delar ju i övrigt drivlina helt och hållet med V70/XC70.../PH
Jaha ja. Ja här verkar det ju stämma att man får vad man betalar för. Haldex Gen 5 är ju grymt billig men har ju prestanda därefter.

Att man sparat bort Instant Traction på Gen 5 är verkligen synd.
Var och provkörde 320d Sedan, både manuell och automat och kan kan absolut hålla med att BMW har en bättre automat än Volvo har, dock så skulle jag helst vilja ha manuell vilket finns hos BMW men inte i Volvo med D5 AWD kombinationen, den är ju bara tillgänglig på XC60 och XC70: =(. Båda var riktigt sköna att köra och kan egentligen inte hitta något negativt att säga om nya 320d förutom priset då som gärna drar iväg när man börjar bygga =).....

Fick också reda på att X-drive till nya 320d Touring planeras att släppas först i Feb 2013...Så känner jag mig tveksam så finns gott om tid.

Och ska jag vara ärlig så vet jag inte, det faller nog tillbaka på om jag vill lägga pengar på en okej utrustad 320d eller en riktigt välutrustad V60, eftersom det är fråga om privat köp så vill man ju bli så nöjd det går på alla sätt......Mycket pengar blir det hur som.......
Nja lite mer än mjukvara som skiljer D4 och D5 om man tittar på Volvos Hemsida, ungefär sådär en 400 kubik då D4 ligger på 1995 och D5 på 2400, tyvärr så brukar så brukar Volvo dessutom begränsa vad kan man välja för ytterligare tillbehör till deras Special edition modeller som premium sound + Four-C fjädringen, något som jag har uppskattat starkt i V70:n....

Sorry, såg just att det verkar vara olika D4:or på FWD och AWD, varför gör de på detta sätt ?
av perhall
Det är olika D4:or... min uppfattning är att 2WD D4 går bättre än AWD D4 (sen MY12-uppdateringen av 2,0-dieseln med bredare vridkurva). Dels går 2,0 mjukare, dels känns D4 2,4 strypt och mer "låter men inte går" på höga varv. 2,0 D4 är en mysig motor om man kör rätt lugnt. Med Polestar så blir givetvis D4 grym på alla sätt. Körde en D4 2,4 manuell häromveckan för första gången och inser att det är en himmelsvid skillnad mot D5 om man kör lite inspirerat... i föhrhållande till det högst måttliga prispåslaget (jfr med vad det skiljer på BMW mellan 20d och 25d samt 30d och 35d - i båda fallen klart mer pengar och mindre prestandaskilland/PH
Har Four-C på nuvvarande V70 med tillhörande oljud från framvagnen, någon som vet om detta oljud är borta på V60 när man beställer med Four-C
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]