Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Kan ju säga som så att jag gjorde 3 hårda inbromsningar så det rök om klossarna men färgen på oken var fin för det ..
av kamilenski
Efter att ha kollat med andra forum, ändrade jag mig igen. Till orginal hammarlack. Ska köpa imorgon på Mekonomen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Själv hade jag börjat med att blästra för att sedan efterfölja med vibrationstrumling, majstorkning, betning och varmförzinkning.
Först därefter är det dax för målning.
av kamilenski
Nexus skrev:voje nu tog du inte allt i lite väl mycket va :roll:
Haha. Jag tror han började festa. Igen ;)
Det är alltid lika kul med hans SENA NATTLIGA inlägg ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Fartdåre skrev: ps/ Måla inte på varmförzinkade ytor, då släpper färgen efter ett tag.
Ja, om man använder "färg" ifrån B-tema. Annars gäller att,
varmförzinkning är en mycket effektivt metod att korrosionsskydda stål. Initialkostnaden för varmförzinkning är låg, och detta tillsammans med att den underhållsfria livslängden är mycket lång, gör att varmförzinkning har en ytterst fördelaktig livslängdskostnad i jämförelse med andra korrosionskyddsmetoder på marknaden.
Varmförzinkat stål har en grå färgton, vilken smälter in i de flesta miljöer på ett naturligt sätt. Om någon annan färgkulör önskas, går det bra att måla den varmförzinkade ytan. Förutom möjligheten till andra kulörer innebär målningen även en förstärkning av zinkens redan goda korrosionsskydd.

Bara så att ni vet :-)-)
av kamilenski
Köpte original. Tydligen har dom även färg som fäster på zink!
Mao blir det skit bra!
av Fartdåre
Saxat från Alcro.

"Nya zinkytor:
Bäst resultat får du om ytan först får åldras ett år utomhus.
Därefter rengör du från vitrost genom att tvätta med Delfin
Grovrent och slipnylon."

Det är därför plåtar på hus osv. flagnar efter ett antal år. De målas direkt efter förzinkningen.
I mer ogästvänliga miljöer med stora temperaturväxlingar, vibrationer mm. (ex. bromsok) så går
nedbrytningen fortare.
Det bildas ett oxidskikt mellan zinken och färgskiktet. Traditionellt väntar man två år innan målning
av förzinkade ytor för att oxidationsprocessen skall sakta ner.
Det finns primers som ökar vidhäftningen något och förlänger livslängden.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]