Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xodeja
Hej.
Jag har ju problem med gasspjället (XC70 2.4 bensin -01).
Volvo tar 8500 - 9000 för ett byte, tänkte att jag kanske kunde prova att rengöra det själv först.
Såg att det inte var så lättåtkomligt precis, är det något jag bör tänka på när jag gör detta (kanske innan jag gör detta).
Kan tillägga att inte är nån expertmekare, men gör ändå rätt mycket själv (Bör jag kanske låta bli att pilla på gasspjället??)

Janne
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Finns ett företag som renoverar ditt spjäll och byter ut potensiometrarna till friktionsfria. Ett relativt billigt och betydligt bättre alternativ än ett nytt, då det nya bara håller ca 7 - 10 tusen mil. Kan tillägga att 03- blev det en ny modell av spjäll med friktionsfria, min bil har gått 30000mil utan spjällbyte
av Arnold
Innan du renoverar spjället ska du absolut prova med att rengöra det. Glöm inte att sätta i en ny packning. Du behöver inte vara rädd för att pilla med gasspjället.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tungviktarn skrev:Att göra rent alt uppdatera mjukvara löser till 99% inte problemet då det sitter i släpkontakterna.

Programvaran kan förskjuta ett byte med 10.000mil i vissa fall. Den löser inte grundproblemet men gör att bilen klarar sig utan två perfekta kontaktbanor.

/Martin
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
MartinS skrev:
Tungviktarn skrev:Att göra rent alt uppdatera mjukvara löser till 99% inte problemet då det sitter i släpkontakterna.

Programvaran kan förskjuta ett byte med 10.000mil i vissa fall. Den löser inte grundproblemet men gör att bilen klarar sig utan två perfekta kontaktbanor.

/Martin

Varför då inte ta tag i problemet direkt? Det mjukvaran gör är ju att öka toleransen på kontaktbanorna vilket resulterar i mindre precition och en ökad förbrukning. Ser mjukvaru uppdatering som en klåparlösning i detta fallet, är ju inga miljoner det handlar om direkt;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Tungviktarn skrev: Ser mjukvaru uppdatering som en klåparlösning i detta fallet, är ju inga miljoner det handlar om direkt;)
Jaså, inte? Säg att 100000 st bilägare fått/får byta sina spjäll för 6000:-/st. Låter som miljoner i mina öron.

Annars har du helt rätt. Kladd med mjukvara är bortkastat.
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]