Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Camel skrev:Min uppfattning är att Volvos 2,5FT är mycket väl anpassad för etanoldrift. Motorgången är mycket jämn utan ryckningar. Jag har stor erfarenhet av Fords 1,6 FFV och 1,8 FFV samt av Volvo 2,0F. Alla dessa motorer kommer från Ford och alla de jag kört har tidvis varit svårstartade i kallt väder och haft dålig motorgång med ryckningar och t.o.m. tjuvstopp. Men min 2,5FT går mycket jämt och bra och är lättstartad även när det är kallt.
Håller helt med dig i detta. Dock det jag stör mig lite på är att den ibland tar ett andetag om man pressar plattan i mattan innan den drar på. Men kanske är samma på 2.5T?
av MattiasD
gooose skrev:
MattiasD skrev:Inte så bedrövligt som man skulle tro :roll: Det är mest Bilia man bör undvika...

Ryckigt på etanol? Det har jag aldrig märkt och kan inte heller minnas att ens någon påpekat detta på forumet. Däremot att det finns en tråd på 9 sidor om ryckig dieselmotor. Men det är inget journalisten på AMS ens nämner. Den vanliga visan, att kritisera en dieselmotor det är inget en motorjournalist ägnar sig åt. Men gärna en känga till biobränslen...
Det går väl att finna hur mycket som helst om ryckande 1,8-2,0F i detta forum
Har själv svarat på en del frågor om detta ämnet i fråga...
Vad det gäller 2,5FT så är den inte berörd på samma sätt.. mer stabil inom detta område så att säga

Att diesel rycker stå ju till o med att läsa i aftonbladet så det mörkas väl inte direkt men det berör mest 1,6 när det gäller aftonbladets anmärkningar sedan så är det väl inte ovanligt att 2,0D kan skaka om världen för sina ägare

men 5orna Bensin/etanol/diesel har inte direkt några ryckningar som stort problem

Så det som Volvo fått att fungera bäst skall bort till förmån för dom små motorerna som lämnar en del att önska om man tidigare kört med en Volvo5a
Vad det gäller ljud/ryckningar/körbarhet

Men miljön framför allt även Sverige måste dra sin promille till stacken ;-//

//Gooose
Hmm..1.8F minns jag har läst att motorn strulat för sina ägare, men kan inte minnas 2.0F. Men det är nog som du skriver. Problemet verkar dock löst för det måste vara länge sedan problemet var på tapeten? 2.5FT fungerar utmärkt och även T4F. Hur som helst vore det på sin plats att AMS upplyser vilken motor som har ryckningar och att det troligen finns en lösning . Nu kanske en del tror att alla motorer från Volvo som tankas med etanol rycker pga bränslet. Eller att etanol är skadligt för motorn, som Collin försöker lura sina läsare. Och det är inte sant. Men motorjournalister verkar fungera så, att de lämnar fler frågor obesvarade än vad de från början försökte svara på. Nä, jag tillhör inte direkt motorjounalisternas fanclub.
av nicke37
Skulle vara intressant med statistik på sånt här.

Kör 2.0 F på etanol utan ryckningar och kallstarter i -25 har varit förvånansvärt klockrena. Inte en tvekan.
Samma med ryckande Drive, hur vanligt är det egentligen? Kan man undra.
av MattiasD
Camel skrev:Min uppfattning är att Volvos 2,5FT är mycket väl anpassad för etanoldrift. Motorgången är mycket jämn utan ryckningar. Jag har stor erfarenhet av Fords 1,6 FFV och 1,8 FFV samt av Volvo 2,0F. Alla dessa motorer kommer från Ford och alla de jag kört har tidvis varit svårstartade i kallt väder och haft dålig motorgång med ryckningar och t.o.m. tjuvstopp. Men min 2,5FT går mycket jämt och bra och är lättstartad även när det är kallt.
Ja, Ford verkar vara en katatrof. Nästan alla sk etanolproblem som rapporterats i media verkar snarare ha varit Fordproblem. Det finns en medlem på etanol.nu vars Ford Focus FFV inte tål etanol. Spridarna reagerar direkt och kärvar efter att tankat etanol. Så bekvämt vid såna tillfällen för Ford att skylla på etanolen och uppmana ägarna att tanka bensin istället. Då slipper Ford ta ansvar och motorjournalisterna kritiserar tyvärr etanol och inte Ford. Men frågan är ju hur mycket Volvo ändrat vid implementationen av Fordmotorer? Trots allt verkar problem i 1.8F och 2.0F inte vara i närheten av de problem Ford själva har. 2.5FT gick som en dröm och nu kör jag T4F. Motorn går bra men jag har bara kört 1200 mil än så länge. Frågan är hur mycket Fordsjuka det finns i T4F....
av Lövet
Att T4F inte nämns i testet är ju för att de som svarat på enkäten (som materialet utgår ifrån) har bilar av årsmodell 2008 och 2009 främst. Fanns T4F då? Nej, så det kanske inte är en konspiration från oljelobbyn den här gången (heller).
Jimpen89 skrev:
Håller helt med dig i detta. Dock det jag stör mig lite på är att den ibland tar ett andetag om man pressar plattan i mattan innan den drar på. Men kanske är samma på 2.5T?
Det är samma med den så det har inte med etanolen att göra utan det är motorns extremt sega gasrespons.. synd på den fina 2,5-litersfemman.

Den här nya femman som sitter i AFV fr o m MY13 med 213 hk och 15 % lägre förbrukning - skulle kunna bli en riktig hit om den anpassades för etanol, eller hur!

Dvs. marginellt törstigare än T4F, 5-cyl motorgång och hög effekt..
PH
av Hemgårn
Av testets klagomål är det två jag godkänner.

1 ibland reagerar inte fjärrlås
2 bagageluckan öppnar mycket fint men tyvärr behöver den ganska mycket hjälp för att gå i lås.

I övrigt... Nja. Inget mer stämmer på min bil. 2,5FT 09.
av dissonans
AMS verkar dessutom inte ha lärt sig räkna ut värdeförlust i procent. Fel för V70 gällande årsmodell 2008, där de inverterat resultatet.

”V70 är oerhört mycket bil för
pengarna. Körkomforten är suverän.
Men Volvos motorkonstruktörer
borde skämmas för att
man inte fått ned bränsleförbrukningen.”

Törstig bil? Tja..2040 kg tjänstevikt, nästan 300 hästar, automatlåda, fyrhjulsdrift och blandad verklighetskörning på 1.1 liter per mil..är det något att skämmas för? =) Har dessutom fått bra service av Bilia, då de utan att tjafsa åtgärdade obalans bak samt bytte gnisslande kupéfläkt på begagnatgarantin. Däremot anser jag att försäkringen är lite väl dyr jämfört med mina tidigare bilar (jämngammal BMW coupé som jag hade tidigare var billigare för mig på samma villkor).
av Steff 99
Kan bara hålla med om kritiken på V70, den MY 10 som jag hade var ett av det sämre som jag haft...det räckte med 6-7 månader innan den blev återtagen....skillnaden mot min nuvarande XC 60 är himmelsvid....
Förmodligen blir V 70 bättre närmare att en ny modell kommer, men jag skulle aldrig "köpa" en varken ny eller beg.
av mattish
Bakluckan stör jag mig på, 90% av gångerna måste man öppna igen och trycka igen det extra. På Passaten räckte det att man släppte den 30 cm innan stängt läge för att den skulle låsa...

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]