Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hans89
Hej, jag hoppar in här en sväng ihopp om att något kan komma med ett bra svar :-)
Det är så att hag har en s70 -99 som jag inte fått igång på två veckor nu, först idag kom vi fram till att det är tändspolen som inte får ström. Någon som vet vad det kan vara? Någon säkring? Specell kabel?
Tacksam för svar:-)
Senast redigerad av 1 hans89, redigerad totalt 0 gånger.
av corzair
angående det som ni verkar tycka om med att den stänger av stereon när man öppnar dörran var faktiskt det första jag ringde till volvo och frågade om denna värdelösa funktion verkligen skulle vara där! jag pratar ofta i bt handsfree i bilen och när jag kommer hem och parkerar bilen så brukar jag öppna dörren för att "få in lite luft" i bilen, och då dör allt, vore bättre om det var som på audi och bmw att när du tar ut nyckeln så stängs allt av.
av MrMupp
corzair skrev:angående det som ni verkar tycka om med att den stänger av stereon när man öppnar dörran var faktiskt det första jag ringde till volvo och frågade om denna värdelösa funktion verkligen skulle vara där! jag pratar ofta i bt handsfree i bilen och när jag kommer hem och parkerar bilen så brukar jag öppna dörren för att "få in lite luft" i bilen, och då dör allt, vore bättre om det var som på audi och bmw att när du tar ut nyckeln så stängs allt av.
Instämmer, och det är nog typ varenda bilmärke i universum som har tändnyckeln som trigger till stereon utom nya Volvon.

Men det känns som att allt hänger ihop; startproceduren, tändning, radiopåslag. Litet vimsigt hela alltet. Antagligen var det en grupp designers på Volvo som inte gillade varandra och så blev det skit av allt.

Synd på en i övrigt trevlig bil. Men det känns som att det är mjukvaruorienterat. Så vem vet, det kanske kommer en patch nästa service?
av ForestC
Själv tycker jag att funktionen med att radion stängs av när dörren öppnas är klockren, även om jag kan hålla med om att det hade varit trevligt att behålla blåtandskopplingen vid pågående samtal.

Att styra det baserat på om nyckeln är ur eller i skulle inte fungera i de fall då man har Keyless - som i mitt fall - kanske är där skon klämmer. Då stoppar man ju aldrig i eller tar ur nyckeln :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bara "tar över" samtalet till telefonen innan jag öppnar dörren. Min telefon visar en stor knapp mitt på displayen för just detta, när man pratar i den.

Fortfarande är det så att det ska alltså bara behöva tryckas en gång på startknappen för att få igång bilen. Enda omständigheten då jag behöver trycka två gånger är för att ta död på den igen, om jag inte lagt växelväljaren i läge P. Ska jag stoppa i N eller D eller nåt, behöver jag trycka två gånger. Men det är så det är tänkt, det är inget som är fel på min bil.
av perhall
MrMupp skrev:
corzair skrev:angående det som ni verkar tycka om med att den stänger av stereon när man öppnar dörran var faktiskt det första jag ringde till volvo och frågade om denna värdelösa funktion verkligen skulle vara där! jag pratar ofta i bt handsfree i bilen och när jag kommer hem och parkerar bilen så brukar jag öppna dörren för att "få in lite luft" i bilen, och då dör allt, vore bättre om det var som på audi och bmw att när du tar ut nyckeln så stängs allt av.
Instämmer, och det är nog typ varenda bilmärke i universum som har tändnyckeln som trigger till stereon utom nya Volvon.

Men det känns som att allt hänger ihop; startproceduren, tändning, radiopåslag. Litet vimsigt hela alltet. Antagligen var det en grupp designers på Volvo som inte gillade varandra och så blev det skit av allt.

Synd på en i övrigt trevlig bil. Men det känns som att det är mjukvaruorienterat. Så vem vet, det kanske kommer en patch nästa service?
Ibland kan det ju för såna grejer finnas avvikande funktion på andra marknader (precis som det gör med upplåsning av bilen i USA: 1 tryck = förardörren, 2 tryck = alla dörrar), möjligt att det går att ladda ner i bilen? /PH
av corzair
perhall skrev:
MrMupp skrev:

Ibland kan det ju för såna grejer finnas avvikande funktion på andra marknader (precis som det gör med upplåsning av bilen i USA: 1 tryck = förardörren, 2 tryck = alla dörrar), möjligt att det går att ladda ner i bilen? /PH
Går det inte att ställa in vilka dörrar du skall öppna med låsupp knappen? eller blandar jag ihop mina bilar nu ??:-/
När man har keyless så borde det ju fungera så att när man lämnar bilen med nyckeln på sig så stänger den av radion?
av Mr T
corzair skrev:Går det inte att ställa in vilka dörrar du skall öppna med låsupp knappen? eller blandar jag ihop mina bilar nu ??:-/
Det är en inställning som du själv gör i inställningsmenyn. Har själv ställt in så att ett klick endast öppnar förardörren.

//Mr T
av MrMupp
Jag provade nyss igen efter golfrundan att bara sätta mig i bilen och starta upp den direkt. Di nada. Det går inte, typ händer ingenting första trycket oavsett om man håller knappen inne i 10 sekunder.

Så det är dubbelduttsvarianten som gäller. Dvs dutt 1 startar tändningen. Tryck 2 (1+ sek) motorn startar. Innan dessa dutt tryck in startnyckeln såklart.

Typiskt att jag inte tog keyless. Det var så mycket val man skulle göra så denna missade jag. En annan grej jag ångrar litet att jag snålade på var parkeringssensor fram. Hade varit bra på trånga parkeringar.

Men men, säljaren ringde upp och sa att de skulle ta in bilen, jag skulle få en annan under tiden. De skulle fixa detta. Så det känns ju bra. Förhoppningsvis bara en liten justering så kan man köra på sen utan en massa problem på nya bilen. Nu har den gått 22 mil och har dragit 0,65 i snitt. Helt ok!
av MrMupp
Senaste uppdatering: bilen ska in imorgon.

Nu har jag gjort litet mer felanalys. Jag kan få motorn att autostarta med ett kort dutt. Men då måste jag släppa upp kopplingen och sen trycka ned den igen. Då funkar det med duttstart varje gång. Motorn verkar inte förstå att kopplingen är nedtryckt första gången man försöker.

Jag hoppas det går bra på verkstan, men det var litet illavarslande att samma kundmottagare som förra veckan började snacka om att den ska vara så där. Men, men, vårt företags tjänstebilsansvarige (=storkund) följer ärendet med intresse, så det kanske är bäst att de anstränger sig litet... :wink:
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?